10

De E-Hybrid 36 heeft een waaierende steven, veel flare in de flanken en rondingen in het achterschip, met geïntegreerd zwemplateau. Technische specificaties Lengte over alles: 11,40 m. Breedte: 3,66 m. Diepgang: 0,85 m. E-Hybrid 36: overstap naar duurzaam varen 10 Modern kajuitjacht met elektrische hoofdmotor Het roer moet om, vindt jachtarchitect Ronald Hagenaar. We moeten kiezen voor elektrische aandrijving boven diesel, óók in schepen groter dan open sloepen. Hij voegde de daad bij het woord en heeft een 36 voets kajuitjacht ontworpen, met een elektromotor als hoofdvoortstuwing. De E-Hybrid 36 is binnenkort klaar om gebouwd te worden. Een paar jaar geleden was jachtarchitect Ronald Hagenaar druk doende zijn huis te isoleren en te verduurzamen. In die periode kreeg hij een tijdschrift onder ogen over hybride en elektrische voortstuwing. Hagenaar: “Toen viel bij mij het kwartje en ik vroeg mij af waarom ik wel mijn huis groener maakte, maar in mijn werk daarmee niet bezig was.” Vanaf dat moment begon hij te werken aan het E-Hybrid 36 project. Een modern motorjacht van 11,40 meter lengte met een elektrische hoofdaandrijving, en eventueel een diesel-ondersteuning. Hagenaar: “Het is inmiddels iedereen wel duidelijk dat fossiele brandstoffen eindig zijn. Niet voor niets zetten verscheidene autofabrikanten al in op elektrisch rijden en nemen ze afscheid van de diesel. In de watersport raakt de elektrische voortstuwing meer en meer geaccepteerd in kleinere schepen als sloepen. Maar voor grotere schepen wordt nog altijd gekozen voor een diesel. Blijkbaar is de drempel nog te hoog om daar ook te kiezen voor elektrisch. De beperking is niet de elektromotor – dat is beproefde techniek – maar de accucapaciteit en het opwekken van energie. Dat is allemaal op te lossen.” Vaargebruik De aarzeling van de consument voor elektrisch is wel te verklaren. Allereerst is iedereen gewend aan de verbrandingsmotor. Ten tweede is de actieradius een cruciaal punt en ten derde is de hogere aanschafprijs van een elektrisch voortstuwingssysteem een reden om voor diesel te kiezen. De actieradius is afhankelijk van het gekozen accupakket en het vaargebruik per dag. Hagenaar: “Bij de berekeningen voor de E-Hybrid 36 ben ik uitgegaan van aanname voor het gebruik: een half uur topsnelheid, drie uur stilliggen en voor de overige uren varen op kruissnelheid. Met een 60 kiloWattuur (kWh) accu kun je dan toe. Optie is een 80 kWh Motorvermogen: 65 kW (elektrisch). Maximale snelheid: 10,5 knopen Kruissnelheid: 7 knopen Bouwmateriaal: kunststof Jachtbouw Nederland 1 februari 2019

11 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication