11

De meerwaarde van de E-Hybrid 36 zit ‘m in de duurzaamheid, het comfort en de styling. pakket of een van 100 kWh. Veiligheid heeft topprioriteit op een schip. Het elektrische systeem voldoet voor een dag varen, maar wie toch een back-up wil hebben kan kiezen voor een rangeextender. En dieselgenerator, liefst op blauwe diesel, die op een bepaald punt de accu’s gaat bijladen.” De benodigde stroom voor het verblijf aan boord kan worden opgewekt met zonnepanelen, die op de targa-beugel over de kuip en bovenop de salon zijn gemonteerd. ‘Als ik een jacht ontwerp, moet het wel wat toevoegen’ Modern ontwerp “Als ik een jacht ontwerp, moet het wel wat toevoegen”, stelt Hagenaar, “en dat doet de E-Hybrid 36. Een uniek ontwerp dat eigenlijk met niks te vergelijken is. Ik heb een voorliefde voor traditionele elementen als een zeeg, maar met een moderne jas heb ik geen probleem, zolang het niet doorslaat en te trendy wordt.” Hagenaar gaf de E-Hybrid 36 uitgesproken lijnen, met een waaierend steven, veel flare in de flanken en rondingen in het achterschip, met geïntegreerd zwemplateau. De ramen rond de stuurstand zijn gelijmd, met stijlen aan de binnenkant. Een toepassing uit de superjachtbouw. De ramen zijn enkel gekromd, wat scheelt in productiekosten. Het boordleven speelt zich vooral bovendeks af; kuip en stuurhut zijn gelijkvloers, terwijl ook de kombuis boven is gesitueerd. De stuurstand kan desgewenst worden overkapt. Onderdeks – met stahoogte – ligt het accent op rust en privacy. Voorin zit een zithoek die in een handomdraai om te bouwen is tot tweepersoonsbed. Er zijn kasten, een aparte doucheruimte aan bakboord en een toiletruimte aan stuurboord. De motor en de accubanken zitten onder de vloer van de stuurstand. Er is dus geen motorkist in de kuip die in de weg staat. Het ontbreken van lawaai, trillingen en uitlaatgassen verhoogt het comfort aan boord. Een eventuele range extender is op dat punt een concessie, maar de jongste generatie generatoren is fluisterstil. Het onderwaterschip is dusdanig geoptimaliseerd, dat de vaareigenschappen uitstekend zullen zijn. Klaar voor bouw De E-Hybride 36 wordt een Nederlands project als het aan Ronald Hagenaar ligt. Als potentiële klanten ziet hij de watersporter die bewust kiest voor groen varen en vernieuwing niet schuwt. Ook de verhuursector kan zich met de E-Hybrid 36 duurzaam profileren. Het ontwerp van de E-Hybrid 36 bevindt zich in de engineeringfase waarin tekeningen en berekeningen worden gemaakt en alle componenten optimaal op elkaar worden afgestemd. Beschikbaar voor een werf die innoveren en verduurzamen belangrijk vindt. 11 www.queensyachtdesign.nl Ronald Hagenaar kiest bewust voor groen varen en een elektrische hoofdmotor. Wat weer gunstig uitpakt voor het stroomverbruik. De meerwaarde van de Lange staat van dienst E-Hybrid 36 zit ‘m in de duurzaamheid, het comfort en de styling. Grote toegevoegde waarde is het stil en reukloos varen. Plus het prettige idee dat het milieu waarin wordt gevaren en genoten, niet wordt belast. Ronald Hagenaar (1967) heeft een lange staat van dienst in ontwerpland. Hij studeerde in 1990 af aan de HTS Scheepsbouwkunde in Haarlem. In 1994 begon hij voor zichzelf onder de naam Archimedes Naval Architects en was vervolgens een kwart eeuw actief op allerlei fronten met naval architecture en engineering support. Zijn focus is verschoven naar elektrische voortstuwing en hij heeft daartoe Queens Yacht Design opgericht. Daaronder vallen motorboten met meerwaarde: een 7 meter klassieke spiegelsloep, een 8,5 m luxe snelvarende motorsloep en de E-Hybrid 36 van 11,4 meter. Jachtbouw Nederland 1 februari 2019

12 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication