12

Hempel steunt World Sailing Het afgelopen jaar was Hempel titelsponsor van de wereldkampioenschappen zeilen voor Olympische klassen in Aarhus, Denemarken. Dat was het begin van een langere samenwerking, want de Deense verffabrikant en antifouling-specialist is officieel partner geworden van de wereldzeilbond World Sailing. Hempel wordt titelsponsor van de World Cup Series 2019-2022 en de Youth Sailing World Championships 2019. De komende vier jaar wordt Hempel tevens Official Event Partner van de 2020, 2021 and 2022 Youth Worlds en Para Worlds, de Offshore World Championships en de Sailing World Championships 2022. Jotun: ook voor superjachten Jotun is een Noorse verffabrikant met een lange historie. Het bedrijf werd in 1926 opgericht. Van meet af aan was de scheepvaart een belangrijke markt. Tegenwoordig is Jotun Paints één van ‘s werelds grootste leveranciers van maritieme coatings voor nieuwbouw, off shore, docking en seastock. Het bedrijf is vertegenwoordigd in meer dan 100 landen en heeft 40 fabrieken. Ook in Nederland is een vestiging, in Spijkenisse. “Jotun richt zich inmiddels sinds een paar 12 jaar ook op de superjachtbouw, waarvoor speciale productlijnen zijn samengesteld”, zegt Roelof Barelds, sales manager Megayacht bij Jotun in Spijkenisse. “Het onderscheidende karakter van de Jotun coatings is dat ze high volume solids hebben, ofwel hoog vastestof-gehalte, wat topkwaliteit garandeert. Onder de naam Megayacht Imperial levert Jotun voor megajachten een hydrolyserende silyl acrylaat antifouling die uitstekende aangroeibescherming biedt en bijdraagt aan gunstige rompOok de jaarlijkse Team of the Year Award wordt door Hempel gesteund. Volgens World Sailing voorzitter Kim Andersen hebben World Sailing en Hempel veel gemeenschappelijke waarden, zoals duurzame initiatieven en het verminderen van de belasting van het milieu. Hempel is in 1915 opgericht in Kopenhagen en is vandaag de dag actief in 80 landen. www.hempel.com prestaties. De Megagloss HG topcoat kan gerust baanbrekend worden genoemd in hoogglans afwerkingen.” Voor levering aan het jachtsegment onder de 30 meter is de Friesche Olie- en Verfhandel FOV aangesteld als dealer. www.jotun.com www.fov.nu Richtlijnen ICOMIA voor coatings superjachten De International Council of Marine Industry Associations (ICOMIA) heeft nieuwe richtlijnen gepubliceerd voor coatings die worden toegepast op superjachten. Het document omschrijft een andere benadering voor de ontwikkeling van criteria voor acceptatie. ICOMIA werd geconfronteerd met frequente verschillen van mening tussen jachtschilders, scheepswerven, booteigenaars en verffabrikanten over wat een acceptabele laklaag is, door een gebrek aan universeel aanvaarde criteria. De ICOMIA-werkgroep die verantwoordelijk is voor de richtlijnen, heeft overwogen om vastomlijnde criteria op te stellen, maar besloot unaniem dat dit te complex zou zijn en kan leiden tot niet tot tevredenheid leidende compromissen, omdat er te veel specifieke factoren een rol kunnen spelen. Daarom is besloten dat een nieuw document een benadering van hoog niveau moest hebben voor de ontwikkeling van criteria voor acceptatie. In plaats van zwart/wit-waarden vast te stellen, biedt het document een methode voor het opstellen van dergelijke criteria. Het is puur een richtlijn voor ondernemingen, contractpartijen en consultants om hun eigen criteria voor acceptatie op te stellen met een technische ‘Aide-mémoire’. Project-specifiek De ‘Acceptance Criteria Guidelines for the Finish and Appearance for Super Yacht Coatings’ zijn ontwikkeld om gemeenschappelijk aanvaarde, project-specifieke criteria op te stellen in het pre-contract stadium. Als verfcriteria parameters en ‘Pass/Fail’-waarden kunnen de volgende wensen van de klant worden benoemd: materialen, te gebruiken producten, processen, tijdlijnen, applicatie faciliteiten en specifieke verfsysteem variabelen. In ieder geval bieden de 2018 ICOMIA-richtlijnen een methode om de geschikte waarden te bepalen voor elke eis. Gemeenschappelijk kader De nieuwe ICOMIA-richtlijnen voorzien in een gemeenschappelijk kader voor eigenaars, jachtschilders, werven en jacht coating consultants om hun eigen acceptatievoorwaarden op te stellen voor individuele projecten. Deze criteria kunnen dan worden opgenomen in het coatings contract, zodat alle partijen tevreden zijn over de uitkomst. Dit kan geschillen voorkomen die extreem veel geld kosten wanneer het gaat om grote jachten. De richtlijnen ondersteunen industriestandaards, inclusief ISO 11347 (Measurement and Assessment of the Visual Appearance of Coatings, uit 2011). Een bijgewerkte versie van ISO 11347 zal binnenkort de nieuwe ICOMIA-richtlijnen volgen. ISO 11347 blijft essentieel. ICOMIA bestaat sinds 1966 en vertegenwoordigt als internationale handelsorganisatie de wereldwijde maritieme industrie. www.icomia.org Er gaat veel geld om bij het coaten en schilderen van een superjacht. Een liter verf voor boven de waterlijn kan gemakkelijk rond de 100 euro kosten. Een dispuut over de kwaliteit, duurzaamheid of applicatie loopt dus al snel in de papieren. Puur ter illustratie is deze foto van het in 2017 opgeleverde 55 meter superjacht Laurentia van Heesen Yachts. Foto Dick Holthaus Jachtbouw Nederland 1 februari 2019 verfnieuws

13 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication