4

Door Laurens van Zijp Ontwikkelingen moeten op eigen bodem plaatsvinden Nederlandse uitdager America’s Cup De Koninklijke Nederlandsche Zeil- en Roeivereeniging uit Muiden (anno 1847) en Koninklijke Roei- en Zeilvereeniging De Maas uit Rotterdam (anno 1851) hebben het verdedigende Royal New Zealand Yacht Squadron uitgedaagd om de prestigieuze America’s Cup. De 36e finale van de uit 1851 stammende cupstrijd is in maart 2021. 4 De Nieuw-Zeelanders hebben met hun Emirates Team New Zealand de Nederlandse uitdaging geaccepteerd; het inschrijfgeld is betaald. Daarmee is een ambitieus project in gang gezet. Er wordt een Nederlands AC-team geformeerd, met de bekende wedstrijdzeiler Simeon Tienpont als schipper. Peter van Niekerk is teammanager en Dirk Kramers leidt het ontwerpteam. Thuisbasis wordt Scheveningen, in de voormalige accommodatie van het opgeheven VORteam AkzoNobel. Carolijn Brouwer is aangetrokken als stuurvrouw. Brouwer, die zich in 2007 tot Belg liet naturaliseren om in 20087 deel te kunnen nemen aan de Olympische Spelen in de Tornado-klasse, heeft een indrukwekkende staat van dienst met zeilen. Haar laatste succes was de Volvo Ocean Race 2017/2018, waarin ze met het Dongfeng Race Team de overwinning behaalde. Brouwer gaat samen met teammanager Van Niekerk de zeilers selecteren voor het 11-koppige team. Alhoewel wordt gekoerst op een Nederlands team, is het volgens Van Niekerk niet ondenkbaar dat er vanwege de tijdsdruk ook buitenlandse zeilers worden aangetrokken. Druk Er zit druk op het project. De selecties beginnen namelijk al in oktober 2019 met wedstrijden om de Prada Cup. Nederland moet het opnemen tegen vijf andere uitdagers: Luna Rossa (Italië), American Magic (VS), INEOS Team UK (GrootBrittannië), Malta Altus Challenge (Malta) en Stars & Stripes Team (VS). De winnaar van deze selecties wordt uiteindelijk de uitdager die het tegen de NieuwZeelanders zal opnemen. Gezeild wordt er met de nieuwe AC75, een bijzonder ontwerp voorzien van opklapbare foil-zwaarden. Die hebben iets weg van kameleon- of hagedispoten. De associatie met de Nederlandse naam Salamander voor de wedstrijdboot is er in elk geval. Dát was tevens de naam van het eigen schip van zeeheld Michiel de Ruijter, waarmee hij zeven jaar voer als zelfstandige kapitein-koopman, vooral op West-Indië en Noord-Afrika. Behalve de naam zal de hele uitstraling van het syndicaat refereren aan Hollands Glorie, inclusief gestileerde leeuw en de kleur oranje. Het tijdschema: in augustus 2019 begint de bouw van de AC75, in november 2019 gaat de testboot ‘Gekko’ te water, in maart 2020 gaat de AC75 ‘Salamander’ te water en in juni 2020 worden de America’s Cup World Series gevaren in Scheveningen. Eigen bodem Het AC 75-reglement biedt grote perspectieven voor Nederlandse deelname. De verdediger heeft bepaald in welk type wedstrijdschip gezeild wordt. Daar waar voorheen oneindig getest kon worden, is nu een beperking beschreven. Tevens worden de exacte specificaties van een aantal delen van de boot geleverd door de organisatie in een basis-ontwerppakket. Dat scheelt tijd en kosten. Bovendien moeten ontwikkelingen op eigen bodem plaatsvinden en moet er minimaal 180 dagen per jaar in Nederland worden getest en getraind. In een document van 65 pagina’s, de AC75 Class Rule, wordt tot in het kleinste detail omschreven aan welke eisen de componenten en de bouw moeten voldoen. Technische kennis en diverse onderzoekslijnen zijn de bouwstenen van dit Nederlandse syndicaat. De America’s Cup wordt vanaf meet af aan gebruikt als proeftuin voor innovaties. Alle hoogwaardige kennis en ervaring voor een dergelijk geavanceerd jacht is in Nederland aanwezig. Het project zal goed zijn voor de BV Nederland, zo is de achterliggende gedachte, en omdat het goed zichtbaar zal zijn heeft het grote promotionele waarde. Het gaat dus om veel meer dan het winnen van een wedstrijd. De financiering van het ambitieuze project is nog niet rond. In voorgaande America’s Cups bedroegen de kosten per team ruim boven de 100 miljoen dollar. www.americascup.com Jachtbouw Nederland 1 februari 2019

5 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication