43

gebouwd, inspectievaartuigen, pontons en een rondvaartboot. Daartoe heb ik een In wording op het bouwbed. De brede vlakke romp is goed te zien. Foto’s Alufleet/FCY. apart bedrijf opgericht: ‘Alufleet’.” Het modellenaanbod is gevarieerd. Een greep: de 5.70 Classic sloep, de Amstelvlet 500 en 900, de 444 consoleboot met buitenboordmotor en de Alufleet 666 Open Tour Classic met inboardmotor. De Alufleet 666 cabin werkboot heeft een dicht stuurhuis en wordt geleverd met een Hyundai common-rail 4-cilinder diesel van 170 pk. Deze werkboot is zeer precies manoeuvreerbaar dankzij een romp met V-bodem en een Z-drive met dubbele schroef. Hierdoor is varen in ondiep water geen probleem. Als buitenboordmotoren levert Alufleet standaard Yamaha’s. LelieClass 5.60 Zonnetje erbij, glazen gevuld, genieten maar. Het ‘lounge-gedeelte’ van de Speedlounger. als de kunstwereld, voedingsindustrie en de kermisbranche. Dat bleken lucratieve afzetmarkten. We maakten het rvsmateriaal voor onze schepen in eigen huis, maar hebben dat ook geleverd aan andere werven; scepters, relingen, zwemtrappen, noem maar op. Dat doen we nu nog; we maken bijvoorbeeld rvs-beslag voor Saffier.” Voor dat constructiewerk heeft het bedrijf alle machines in huis, waaronder een eigen plasmamachine om platen te snijden en polijstmachines voor roestvrijstaal. Aluminium nieuwbouw Die brede oriëntatie hielp de werf mede door de crisis heen. Er bleef werk toen de nieuwbouwmarkt voor zeilboten stilviel. De Kloet: “We merkten al in 2007 dat de vraag naar de Midget terugliep. Helemaal De zeilboot werd als primeur gepresenteerd op Boot Düsseldorf. Opvallend zijn de lassen. “We laten met opzet de constructie zien. Dat versterkt het idee van een stevig gebouwd schip.” Foto Rens Groenendijk toen onze Engelse afzetmarkt bijna wegviel, nadat de pond in waarde was gedaald. Ook de verkoop van de andere zeilboten nam af. Ik wilde toch reuring op de werf houden en daarom zijn we aluminium boten gaan bouwen; sloepen, consoleboten, werkboten, noem maar op. Zeker voor de beroepsvaartuigen bleef er vraag. We hebben brandweerboten Een deel van de jeugd komt met watersport in aanraking via de Scouting, voorheen Zeeverkenners. Daar wordt nog altijd gebruikt gemaakt van klassieke stalen Lelievletten en -schouwen. Onverwoestbaar, maar ook erg gedateerd. De ontwerpers van FCY Design in Hilversum kwamen een paar jaar geleden op het idee hiervoor een nieuw, meer eigentijds ontwerp te maken dat jongeren moet aanspreken. Ze klopten met hun plan aan bij Martin de Kloet en zo ontstond een samenwerking waaruit de LelieClass 5.60 voortvloeide. De LelieClass 5.60 is van aluminium, dus sterk en onderhoudsvrij, maar met veel betere zeileigenschappen dan de Lelievlet. Niettemin kan de boot ook worden 43 Jachtbouw Nederland 1 februari 2019

44 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication