Op het kantoor van SuperYacht Spares in Gorinchem worden alle gegevens van de jachten tot in het kleinste detail in databases opgeslagen. Van sigarenknipper tot tender voor superjachten Tekst en foto’s Rens Groenendijk SuperYacht Spares: service tot in het kleinste detail 10 HTS’er werktuigbouwkunde Timo Dam reed in 2003 met een huurautootje, gewapend met een laptop en mobiele telefoon langs superjachten in Zuid-Franse havens. Hij liep de loopplank op, stelde zich voor en vroeg de bemanningsleden wat ze nodig hadden. Wat zo simpel begon, is in vijftien jaar tijd uitgegroeid tot een bloeiend bedrijf met 18 personeelsleden, dat inventaris en reserve-onderdelen levert aan meer dan 400 superjachten: SuperYacht Spares in Gorinchem. Op kantoor van SuperYacht Spares hangen plattegronden van grote jachten aan de muur. Directeur Timo Dam: “We doen alles doen om de klant zonder zorgen te kunnen laten varen. Met een database brengen we de inventaris, maar ook alle machines en hun onderdelen, minutieus in kaart, van sigarenknipper tot tender. Voor één jacht gaat het dan om 20.000 tot 30.000 items. Onze aangepaste Microsoft Dynamics Navision software sluit gemakkelijk aan op de software van jachtwerven en de klanten.” Met OceAnco en Amels heeft SuperYacht Spares sinds 2007 een vast contract voor de nieuwbouwschepen. “Al in de bouwfase kunnen we met de opbouw van de database beginnen. We leveren aan 10 tot 20 nieuwbouwjachten per jaar en iedere maand voegen we 2500 nieuwe artikelen aan ons assortiment toe. Denk ook aan apparaten voor de fitnessruimte en watersporttoys als tenders en waterscooters.” Dam noemt geen namen, maar wil wel kwijt dat SuperYacht Spares werkt voor projecten bij de grote werven in Duitsland, het merendeel van de superjachtbouwers in Italië en in Nederland voor nog ‘drie andere hele grote werven’. In en snel weer uit Rondwandelend door het magazijn van SuperYacht Spares in Gorinchem kom je in de stellingen inderdaad van alles tegen, een espressomachine, peddels, reserve-onderdelen, schoonmaakmiddelen, gereedschap, cosmetica. Maar grote voorraden zijn er niet, want wat binnenkomt, gaat er zo snel mogelijk weer uit. De inkomende producten worden gecontroleerd, gelabeld, herverpakt en gereed gemaakt voor verzending. Kleine artikelen worden per jacht verzameld in dozen en kunststof kratten, die op pallets worden geplaatst. Een naam van het jacht waarvoor het bestemd is, staat er overigens niet op. Omdat SuperYacht Spares alle artikelen inkoopt, weet een leverancier in principe niet aan wie hij levert. Dat heet discretie. Maar ook is het zo dat sommige reserveonderdelen jarenlang in een schip op de plank liggen, terwijl het jacht ondertussen van eigenaar en naam is veranderd. De verpakking van artikelen voor OceAnco Op de juiste plaats Als er een pallet bij een superjacht wordt afgeleverd, hoeft de bemanning niet uit te zoeken waar de inhoud naartoe moet. “Wij zorgen ervoor dat al die afzonderlijke spullen aan boord op de juiste plaatsen terecht komen. Niet alleen staat de locatie erop, ook de precieze opbergplaats, bijvoorbeeld in een hut, ‘linker kastje, onderste lade’. Voor de machinekamer van een nieuwbouwjacht zorgen we bijvoorbeeld voor gereedschapskasten die helemaal volgens een van tevoren in overleg bepaalde indeling gevuld worden. Een 55 meterjacht heeft gemiddeld 40 gestandaardiseerde kunststof kratten aan boord voor reserveonderdelen, die op verschillende locaties in rekken worden geplaatst.” Varende resorts SuperYacht Spares werkt over het algemeen niet voor ‘kleinere’ jachten. “Onze ervaring is dat we niet interessant zijn voor en Amels wordt overigens van labels voorzien met de naam van de respectievelijke werven. Jachtbouw Nederland 3 juni 2018
11 Online Touch Home