11

boten onder de 55 meter, uitzonderingen daargelaten. Superjachten van formaat zijn varende resorts met een uitgebreide bemanning en hiërarchie, met verschillende afdelingen: kombuis, machinekamer, kantoor, stuurhuis, dek, spa, fitnessruimte, enz. Wij regelen overigens ook de grote reserve-onderdelen voor motoren. Doordat we alles hebben geautomatiseerd, kunnen we gemakkelijk een order van 20 items van 20 verschillende leveranciers verwerken.” “Er zijn ook uitzonderingen”, benadrukt Dam. We bedienen ook een resort op de Seychellen. Daar varen kleine bootjes voor de gasten, waarvoor het ook handig is dat artikelen gestructureerd worden aangeleverd. De eigenaar van een superjacht is zo tevreden over onze dienstverlening, dat hij dit ook wilde voor zijn resort. En dat doen we er graag bij.” Vacatures Dam heeft de ambitie om sterk te groeien met zijn bedrijf. “Over drie jaar wil ik dat SuperYacht Spares twee keer zo groot is. Jaarlijks komen er 15 tot 20 nieuwbouwprojecten bij. Dat is de reden dat we op dit moment een aantal vacatures hebben. Er werken hier mensen met verschillende expertises en achtergronden. Ze krijgen meer vrijheid dan waar dan ook. Omdat we een relatief klein bedrijf zijn en niet zo bekend in Nederland, is het een uitdaging om een kei binnen te halen die normaliter bij een grote jachtbouwer of toeleverancier solliciteert. Mijn mensen hebben geen salestarget. Onze belangrijkste zorg is dat de klant tevreden is, daarna komt de rest vanzelf. De uitdaging is om de klant in al zijn behoeften te voorzien.” Tevreden klant Een van de sleutels tot succes is, volgens Dam, de persoonlijke aandacht. “Die gaat beide kanten op, naar de klant en de leverancier. We doen zaken met een specifiek persoon in een organisatie. Als we in ons systeem zien dat een artikel niet op de afgesproken tijd is geleverd, bellen of mailen we die persoon om te vragen hoe het ermee zit. Het signaleren gaat volledig geautomatiseerd, maar wordt wel persoonlijk afgehandeld. Na binnenkomst van de laatste items van een order wordt persoonlijk afgestemd waar ze de goederen willen ontvangen.” In het magazijn in Gorinchem worden de kleine bestelde artikelen verzameld in grote dozen. Zodra een order compleet is gaan ze op transport. Directeur Timo Dam van SuperYacht Spares: “De uitdaging is om de klant in al zijn behoeften te voorzien.” In het magazijn worden inkomende goederen gecontroleerd, herverpakt en weer gereed gemaakt voor verzending naar het superjacht. 11 Steeds groter De superjachten worden steeds groter en hebben dus ook steeds meer inventaris nodig, wat een omvangrijke administratie vergt. “We maken het de klant nog gemakkelijker door facturen te sturen die naadloos aansluiten op zijn boekhouding. Stel je voor dat wij jaarlijks 300 facturen zouden sturen, dan wordt de klant knettergek. De klant en zijn management company kunnen zelf ook de status van orders in ons systeem bekijken en zien wat de bemanning bij ons heeft besteld. Door overal te optimaliseren, ziet de klant de meerwaarde van onze dienstverlening en de besparing die dat oplevert.” De hamvraag: Hoe is het allemaal geregeld bij Dam thuis? “Daar kan ik ook wel zo’n systeem gebruiken”, zegt hij schaterlachend. www.superyachtspares.com Jachtbouw Nederland 3 juni 2018

12 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication