20

De Santa Maria T in de serie Explorer is het grootste trawler jacht in de serie Explorer. Het door Guido de Groot Design ontworpen schip is 36,80 meter lang en 7,75 meter breed. De romp is van staal (Ginton Naval Architects) en de opbouw van aluminium. Met twee Volvo Penta D16-MH 16 l. 6 cilinder diesels is de topsnelheid 14,6 knopen. 20 Dat zorgt voor meer opdrukkend vermogen. Gecombineerd met een wat scherpere voorvoet ligt het schip perfect in balans. In het voorschip zijn behalve een eigenaarshut nog twee gastenverblijven, inclusief natte cellen, plus de mogelijkheid voor een bemanningshut. De stuurstand zit op splitlevel-niveau en bevat een tweede salon met U-bank. Het voordek kan naar wens worden ingevuld: als lounge-plek met banken, als stalling voor jetski’s en zelfs met een jacuzzi. Alles in eigen huis Met de nieuwe BeachClub hoopt Van der Valk Shipyard een nieuwe doelgroep aan te spreken. Besloten is het eerste casco op eigen rekening te bouwen als demo-schip. “Klanten willen graag een tastbaar schip bekijken”, verklaart Bijker die stap, “dat overtuigt beter dan een schip op tekening. We experimenteren trouwens inmiddels ook met een VR-presentatie.” Van der Valk bouwt de casco’s zelf, zoals de werf nagenoeg alles in eigen huis doet: schilderwerk, isolatie, technische installatie, betimmering en bekleding en detailafwerking. Het gros van de schepen wordt in aluminium gebouwd, maar staal kan ook; toevallig is er een nieuwe order binnen voor een stalen Aft Cabin. Het rvs werk wordt wel uitbesteed, aan Verduyn Metaaltechniek in Waspik en ook het snijden van de pakketten gebeurt elders, bij Snijtechniek Brabant in Raamsdonksveer. Bijker: “We laten de pakketten frezen in plaats van snijden met plasma of laser. Dat is weliswaar iets duurder, maar het geeft schonere snijvlakken zonder bramen, dat geeft een schonere las.” Bewerkelijk De BeachClub is een bewerkelijk schip om te bouwen, niets is immers standaard. Bijker schat dat het cascowerk uitkomt op 325 manuren/ton. Dat is circa 20 procent meer dan bij de andere modellen. Na de bouw wordt het casco aan de buitenkant gestraald; binnen worden de lasnaden geborsteld en de binnenkant wordt schoongemaakt met ontvetter. Daarna wordt primer aangebracht of - optioneel - geluiddempende coating. Het plamuren van de romp is een bewerkelijk proces, omdat het met veel zorgvuldigheid gebeurt. Bijker: “Zes lagen grof plamuur en drie lagen fijn plamuur, die allemaal tussentijds worden teruggeschuurd. Dat kost twee tot drie maanden. Vervolgens worden de verfsystemen aangebracht, standaard van Alexseal, en dat gaat relatief snel in een paar weken.” In vijf decennia bouwde de werf 1400 schepen De inrichting van een demo-schip is nog een puzzel. Bijker: “Het mag geen ‘braaf’ schip worden; enerzijds moet de aankleding het eigen karakter van het ontwerp versterken, anderzijds mag het geen klanten afstoten. Een trend die we zien zijn losse meubels; daar wordt steeds vaker voor gekozen.” De eerste BeachClub moet later dit jaar in de vaart komen en zal dan zijn opwachting maken op de grotere beurzen. Florida is een serieuze optie, omdat dit schip bij uitstek geschikt is voor dergelijke vaargebieden als de Keys en de Caribbean. Naast de 600 (19 meter) staat ook de iets grotere 660 (20,50 meter) op stapel, die voorzien is van een flybridge dek. Dit voorjaar worden een 23 meter Flybridge en een 26 meter Raised Pilothouse opgeleverd. Foto Laurens van Zijp Jachtbouw Nederland 2 april 2018

21 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication