D3Aak: een aak uit de printer Logistiek ingenieur Leon Wokke zocht een grachtenbootje en wilde het liefst een platbodem in onderhoudsvrije kunststof. Dat bleek er niet te zijn. Op tv zag hij een interview met plastic soep-bestrijder Bojan Slats en hij vroeg zich af wat er met dat verzamelde plastic zou kunnen gebeuren. Wokke: “Het leek mij een grondstof om te hergebruiken voor een 3D geprinte boot. Zo ontstond het idee van de D3aak. Samen met ontwerper Mikael Grunwald ben ik dat idee gaan uitwerken. In mijn huidige woonplaats Haarlem is een broedplaats voor 3D printing en het bedrijf HB3D heeft daar apparatuur om grote objecten te printen. We hebben een ontwerp gemaakt van een aak, die 4,60 x 2,30 meet. Met behulp van robotarm uit de automotive industrie is die grootte te printen.” Dit voorjaar wordt de aak geprint en hij moet voor de zomer te water gaan. Dat er geen mallen gemaakt hoeven te worden, scheelt kosten. Wel vraagt de printer een Een eerste model van geprinte D3Aak. nauwkeurige programmering, wat uiteraard tijd vergt. Voor de voortstuwing zal een elektrische pod worden gemonteerd, waarbij de accubanken tevens voor de nodige ballast zorgen. Het onderwaterschip krijgt kimkielen voor driftbeperking en de mogelijkheid om rechtop droog te vallen. Kuster A-38: eigentijdser Op de afgelopen Boot Holland in februari werd de nieuwe Kuster A-38 getoond. Drie jaar geleden ontfermde Sipko van Sluis van North-Line in Harlingen zich over de rechten en mallen van Kuster, nadat de Consonant werf in Vriezenveen failliet was gegaan. “Kuster heeft altijd een goede naam gehad; er varen ruim 70 schepen rond”, zegt Van Sluis. Het oorspronkelijke ontwerp is van Willem Nieland. “Het is nog steeds populair, maar kon wel een opfrisbeurt gebruiken. Ontwerper Arthur Mursell, die ook de North-Lines heeft getekend, heeft het onderwaterschip geoptimaliseerd, waardoor het schip beter vaart. De waterlijnlengte is met 90 centimeter toegenomen, wat een knoop extra aan kruissnelheid oplevert. De opbouw heeft een gevormd dak gekregen. Het zicht naar voren is hierdoor verbeterd. De ramen zijn verlijmd, zonder aluminium profielen. Binnen is de betimmering strakker en moderner; de indeling is verder als vanouds, maar het hele aanzicht van het schip is eigentijdser.” De standaard motor van de stalen multiknikspant is een Vetus Deutz van 120 pk, maar de eerste Kuster 2.0 is op verzoek van de klant uitgerust met een Perkins 6-cilinder van 150 pk. Het schip heeft als optie stabilisatoren, wat buitengaats varen plezieriger maakt. Volgens Van Sluis maakt de Kuster het gamma van zijn werf compleet. De North-Line is er voor wie vlot uit de voeten wil kunnen, de Kuster is ideaal voor wie het rustiger aan wil doen en toch ook op zee wil varen. www.kusteryachts.nl www.north-line.nl Specificaties Kuster A-38 Lengte: 11,90 m. Breedte: 4,04 m. Diepgang: 1,05 m. Doorvaarthoogte: 2,40 m. Waterverplaatsing: 11,5 ton Motor: Vetus-Deutz DT44, 120 pk CE-klasse: B De Kuster A-38, met opgefrist uiterlijk. Overigens wordt er in deze fase nog geen gebruik gemaakt van gerecycled (oceaan) plastic, maar dat hoopt Wokke uiteindelijk wel te kunnen verwezenlijken. www.d3aak.nl 35 nieuws van Nederlandse jachtwerven april 2018
36 Online Touch Home