19

De Franse catamaran Energy Observer vaart emissieloos de wereld rond om promotie te maken voor de toepassing van waterstof voor de voortstuwing van schepen. De toepassing daarvan kan een manier zijn om onafhankelijk te worden van fossiele energie, zo is de boodschap. Het schip deed in april Amsterdam aan, de 35ste haven van de odyssee. Inmiddels is de boot na het aanlopen van Hamburg, Kopenhagen en Stockholm al weer op weg naar Moermansk en Spitsbergen. DE ENERGY OBSERVER (30,50 X 12,80 METER) LIGT VOL ZONNECELLEN. Energy Observer: Odyssee voor waterstof De zeegaande catamaran vaart volledig schoon, zonder uitstoot en heeft een installatie aan boord waarmee door middel van elektrolyse waterstof uit zeewater kan worden gemaakt. Dat wordt in brandstofcellen omgezet in stroom voor de elektromotoren. Bij dat proces komen alleen warmte en waterdamp vrij. De Energy Observer is volgens de eigenaren het enige schip ter wereld dat met eigen geproduceerde waterstof kan worden voortgedreven. Er zijn veel andere alternatieve stroombronnen aan boord. Het dek en opbouw zijn geheel belegd met zonnepanelen, totaal 168 vierkante meter. OCEANWINGS Twee wokkelvormige windturbines zijn in Amsterdam vervangen door twee vleugelzeilen, Oceanwings genaamd. Zo kan windkracht beter worden benut en is nog minder energie nodig voor de voortgang. Als de boot onder zeil vaart, kunnen de schroeven stroom draaien voor de accu’s. De geautomatiseerde vleugelzeilen kunnen 360 graden draaien en zijn reef- en trimbaar. Omdat het systeem geheel automatisch werkt, zijn er geen ervaren zeilers nodig om het goed te laten functioneren. De gepatenteerde Oceanwings hebben elk een zeiloppervlak van 31,5 vierkante meter en zijn superefficiënt. Ze zijn met steun van het Franse overheidsbureau Agence de l’environnement et de la maîtrise de l’énergie (Ademe) ontwikkeld door het bekende Franse ontwerpbureau VLVP Design, in samenwerking met Constructions industrielles de la Méditerranée (CNIM). De vorm van de zeilen van de boten die streden om de America’s Cup diende als inspiratie. De Oceanwings werden door CNIM gemaakt in La-Seyne-sur Mer en per vrachtwagen naar de voormalige NDSMwerf in Amsterdam vervoerd, waar ze door een eigen team in tien uur tijd werden gemonteerd. ERVARING OPDOEN Naast het opdoen van praktijkervaring op volle zee, moet het Franse project ook de publieke opinie beïnvloeden en de bewustwording rond alternatieve energie vergroten. Het is een langlopend project, deels gefinancierd door de Franse overheid. De Energy Observer is in 2017 vanuit het Franse St. Malo vertrokken voor een zes jaar durende reis rond de wereld. Na een eerdere rondreis in het Middellandse Zeegebied gaat het nu via Noord-Europa en Rusland richting Spitsbergen en de Noordelijke IJszee. Het project is een initiatief van zeilkampioen Victorien Erussard en documentairemaker Jérôme Delafosse. In 2020 staat Noord-Azië op het programma, in 2021 gevolgd door de Stille Oceaan en de Amerikaanse westkust. In totaal 50 landen en 101 etappeplaatsen. De Energy Observer is een goed voorbeeld van hergebruik. Het ontwerp van Nigel Irens kwam al in 1983 in de vaart, gebouwd in Canada, en won in 1994 onder de naam Enza New Zealand de Jules Verne Trofee. Peter Blake en Robin Knox Johnston zeilden toen in 74 dagen rond de wereld. Het project met de Energy Observer wordt gesponsord door Franse bedrijven, waaronder de hotelgroep Accor, verzekeraar Thélem, Delanchy Transports en energiebedrijf Engie. Maar ook Toyota Motor Europe ondersteunt de odyssee. De Japanse fabrikant heeft een waterstof aangedreven auto ontwikkeld, de Mirai. www.energy-observer.org www.vplp.fr AAN BEIDE ZIJDEN BEVINDEN ZICH WATERSTOFINSTALLATIES. DE BRANDSTOFCEL (FOTO ENERGY OBSERVER) JACHTBOUW NEDERLAND JUNI 2019 19

20 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication