20

Nieuw schip voor Stichting Vaarwens De Stichting Vaarwens laat een schip bouwen bij SRF Shipbuilding in Harlingen. De kiel werd op 4 april gelegd. De oplevering wordt eind dit jaar verwacht. Evert Stel en Inge de Graaf van de Stichting Vaarwens maken sinds 2007 belangeloos vaartochten met terminaal zieke mensen met hun ex-loodstender Meander V, waarop ze ook wonen. Wat kleinschalig begon, is uitgegroeid tot een organisatie met 50 vrijwilligers, die circa 125 vaartochten per jaar uitvoert. Voor de continuïteit en vanwege de enorme toeloop is besloten een tweede schip in de vaart te brengen. Aan de hand van de wensen van de stichting ging jachtontwerper Jan Visser uit Heeg aan de slag en tekende een schip dat helemaal is toegesneden op het gebruik. Aan de spiegel van het schip komt een hydraulische laadklep die bedlegerige gasten horizontaal kan dragen. De kuip is 16 vierkante meter en wordt overdekt met een afneembare tent. De deuren naar de stuurhut zijn volledig openslaand, zodat de stuurhut bij de kuip kan worden getrokken. Alles is gelijkvloers. De stuurhut is circa 4 meter breed en 6 meter lang. Rondom en in het plafond zitten (licht getinte) thermopane ramen voor het binnenlaten van veel licht en het bieden van ruim uitzicht. FLEXIBELE INDELING De indeling wordt uitgevoerd met losse verplaatsbare elementen, aanpasbaar voor de gast(e) en de bezoekers. Aan bakboord kan naast de stuurman een brancard geplaatst, waardoor rechtstreeks contact mogelijk is tijdens het varen. Een (elektrische) rolstoel kan ook midden achter het roer geplaatst worden, zodat de gast – eventueel met joystick – (ALS patiënt) kan sturen. Onder de staplaats aan bakboord bij de stuurstand zit een schaarlift, die de vloer kan laten zakken, met een brancard of rolstoel erop. Onder de stuurhut bevindt zich de grote sanitaire ruime met aangepast toilet en tillift. SLAAPPLAATSEN In het vooronder is het kombuis geplaatst, met in de voorpiek twee kooien voor vrijwilligers die eventueel van ver komen en de avond van tevoren al inschepen, om het schip tijdig klaar te hebben. De slaapplekTECHNISCHE SPECIFICATIES Lengte over alles: 16,00 m. Lengte waterlijn: 15,35 m. Breedte over alles: 5,80 m. Breedte romp: 5,25 m. Diepgang: 1,30 m. Doorvaarthoogte: 3,70 m. Waterverplaatsing: 36 ton Motor: John Deere 6068AFM75 6 cil. 330 pk OP DE WEBSITE VAN DE STICHTING VAARWENS WORDT DE BOUW VAN HET NIEUWE SCHIP BIJ SRF SHIPBUILDING OP DE VOET GEVOLGD. ken zijn ook nodig voor de vrijwilligers die het schip meenemen naar meerdaagse evenementen voor fundraising, zoals de HISWA te water. Het schip wordt voorzien van een krachtige 230 volt-installatie opdat alle medische apparatuur er op aangesloten kan worden. Het schip heeft één motor voor de voortstuwing en een boeg- en hekschroef. SRF Shipbuilding bouwt het schip vrijwel tegen kostprijs. De stichting (een ANBI-instelling) is bezig om fondsen te verwerven voor de inrichting en het onderhoud van het nieuwe schip. 20 JACHTBOUW NEDERLAND JUNI 2019

21 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication