19

De revolutionaire Hull Vane is nu ook beschikbaar voor waterverplaatsende motorboten tussen 10 en 20 meter lengte, met een topsnelheid van circa 12 knopen. Door gebruik te maken van aluminium profielen is de vleugel efficiënter dan de stalen custom Hull Vane. Door een gereduceerd gewicht is de installatie ook vergemakkelijkt. Hull Vane nu ook voor kleinere schepen Directeur sales van Hull Vane, Bruno Bouckaert, licht toe: “We hebben een uitgebreide database aangelegd met een reeks rompontwerpen die corresponderen met bestaande schepen. Al die rompen hebben we geanalyseerd en daarmee het ontwerpproces van deze nieuwe semi-custom Hull Vane vereenvoudigd. We weten nu waar en onder welke hoek de Hull Vane onder schepen in deze klasse moet komen, zonder een Computational Fluid Dynamics-analyse te hoeven doen. Ook hebben we aluminium profielen laten extruderen, die op voorraad liggen. Die zijn snel op lengte te zagen om een Hull Vane samen te stellen. Met Workumer Jachtservice is een samenwerking aangegaan; op die werf kan een schip in een week van een Hull Vane worden voorzien. De Hull Vane kan zowel worden gemonteerd op bestaande als nieuwbouw schepen.” ONDERWATERVLEUGEL De Hull Vane is simpel gezegd een vleugel onder water bij het achterschip. Het systeem is al eerder toegepast op superjachten en commerciële vaartuigen. De werking komt neer op het terugwinnen van energie uit de hekgolf, die wordt omgezet in voorwaartse stuwkracht. Bouckaert: “Een schip met een Hull Vane wekt minder golven op, vaart sneller en stiller – wat het vaarcomfort ten goede komt – en bespaart bovendien brandstof. In de commerciële markt is het systeem een succes, we hebben al twintig exemplaren geleverd. De patrouilleboot RPA 8 in Rotterdam vaart er al anderhalf jaar mee en heeft daarmee zo’n 100.000 liter brandstof bespaard. We hebben zelf proefvaarten gedaan met een 9 meter multiknik jacht en kwamen tot 30 procent brandstofbesparing. We kregen veel vraag uit het segment motorjachten tussen de 10 en 20 meter, maar daarvoor is de oorspronkelijke Hull Vane te duur. Daarom is er nu deze semi-custom versie.” De prijs is op aanvraag en hangt af van de lengte van het schip. Overigens werd in april al bekend gemaakt dat de nog jonge werf Sichterman Yachts standaard een Hull Vane zou gaan leveren op al zijn motorjachten. De werf bouwt door Cor D. Rover ontworpen schepen in de range van 15 tot 26 meter met een Fast Displacement Hull Form van Van Oossanen. www.hullvane.nl Historie vleugelkiel De onderwatervleugel is een verre afgeleide van de baanbrekende vleugelkiel die de Nederlandse wetenschapper dr.ir. Pieter van Oossanen begin jaren ’80 ontwierp voor het Australische America’s Cup syndicaat. Het team van schipper John Bertrand wist met de Australia II in 1983 de Stars & Stripes van Dennis Conner te verslaan met dit geheime wapen en de America’s Cup te winnen. Daarmee doorbraken de Australiërs de decennialange hegemonie van de Amerikanen. De vleugelkiel werd later onder meer toegepast op zeiljachten in de recreatievaart. Van Oossanen experimenteerde verder met zijn vinding en ontwierp begin jaren 2000 een vroege versie van de Hull Vane voor een America’s Cup team. Modelproeven gaven een weerstandsreductie van 8 procent. Het werd duidelijk dat het systeem ook interessant zou zijn voor motorschepen. In 2014 werd Hull Vane BV als spin-off door Van Oossanen Naval Architects opgericht. EEN DETAIL VAN DE HULL VANE VOOR KLEINERE JACHTEN, ZOALS DIE WAS TE ZIEN OP DE HISWA TE WATER IN LELYSTAD. Samenwerking met Naiad Hull Vane en het Amerikaanse bedrijf Naiad Dynamics gaan samenwerken. Ze brengen de innovatieve Dynamic Hull Vane op de markt voor superjachten, waarvan de hoek instelbaar is, in combinatie met de actieve T-vleugel en vinstabilisatoren van Naiad. De Dynamic Hull Vane is computergestuurd en kan worden ingeschakeld als de zee ruw wordt. Computational Fluid Dynamics-simulaties laten zien dat de verticale bewegingen van het schip dubbel zo sterk worden gereduceerd in vergelijking met een ‘normale’ Hull Vane. Naiad Dynamics gaat de bewegende delen produceren en het digitale besturingssysteem. Het Amerikaanse bedrijf, dat reeds 14.000 stabilisator-systemen leverde, gaat de Dynamic Hull Vane ondersteunen via een wereldwijd netwerk van kantoren en dealers. Volgens directeur sales van Hull Vane, Bruno Bouckaert, wordt reeds met vooraanstaande bouwers van superjachten gesproken om het systeem toe te passen. JACHTBOUW NEDERLAND OKTOBER 2019 19

20 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication