27

DE SNELLERE TENDER IS EEN LOGISCH VERVOLG OP DE SLOEP. AFGEBEELD IS DE 6,90 METER LANGE INTENDER 700. DE INTERCRUISER, VOOR WIE EEN COMPLEET KAJUITJACHT WIL. DIT IS DE 9 METER LANGE UITVOERING. DE RANGE LOOPT IN ZES MODELLEN VAN 8,30 TOT 10,50 METER. met de hand. Dat is meer werk, maar geeft een betere kwaliteit. Ons product moet gewoon goed zijn, daarin doen we geen concessies. We kopen grondstoffen in van een hoog kwaliteitsniveau.” Interboat geeft maar liefst tien jaar garantie op de constructie van de romp. Schuiten vervolgt: “Na de cascobouw volgt de inbouw van de motor – standaard Vetus en voor grotere vermogens Volvo Penta – en de technische installatie. De grotere schepen worden met de hand ingetimmerd door onze eigen meubelmakers. Het hele bouwproces doen we onder één dak; alleen de kussens en kappen laten we elders maken. De bouw van de Intercruiser is het meest bewerkelijk, daarom heeft die een eigen productielijn. De sloepen en tenders kunnen we tegelijk bouwen.” INTERCRUISER Interboat slaagde erin in de loop der jaren het portfolio naast sloepen uit te breiden met andere modellen. In 2004 verscheen de Intercruiser op het water. Die voldeed aan de vraag naar een volwaardige accommodatie aan boord. Er kwamen verschillende uitvoeringen. “Dat doen we altijd als we een lijn opzetten”, licht Schuiten toe, “we bieden stappen aan, zodat de klant ruime keuze heeft en kan doorgroeien. Het komt voor dat een aantal malen een boot verkopen aan dezelfde klant, van klein naar groot. En op het laatst van groot naar klein; dan wil hij weer teug naar de basis.” De Intercruiser serie omvat zes types: de 27 Cabin, de IC 28 Cabrio, IC 29, IC 31, IC 32 en de IC 34. ‘Het weer is belangrijker dan de economie’ TENDERLIJN De derde lijn van Interboat is de Intender, die in 2010 werd geïntroduceerd. Schuiten: “Een tender is als type schip is een logisch vervolg op de sloep. We kregen van klanten de wens te horen dat ze graag wat harder wilden kunnen varen, vooral om zo een groter vaargebied te kunnen bestrijken.” Ook een zwemplateau was een veelgehoorde wens. “Want met lekker weer wil men vroeg of laat toch even vanaf de boot kunnen zwemmen. Een tender is in feite een sloep met half glijdend onderwaterschip en geïntegreerd zwemplateau. We hebben een modern ontwerp gemaakt, maar met een traditionele ondertoon, zoals een kabelaring. Daarmee hebben het model binnen de familie gehouden. Je kunt wel een ultramodern racemonster maken, maar dan bestaat de kans dat je je vervreemdt van je eigen doelgroep en dat het ontwerp snel uit de mode raakt. Een wat tijdlozere vormgeving blijft langer in trek.” De ontwerpen maakt Interboat trouwens in eigen huis, maar wel in samenwerking met Vripack Design in Sneek, dat ontwerpen optimaliseert en doorrekent. De lijn telt vijf modellen, van 6,50 tot 9,75 lengte. RUIM 7.000 M2 PRODUCTIEFACILITEIT IN ZWARTSLUIS. ALLES WORDT IN EIGEN HUIS GEDAAN, BEHALVE DE KUSSENS EN KAPPEN. JACHTBOUW NEDERLAND OKTOBER 2019 27

28 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication