41

Jacco Kuiper: ‘Middensegment onverzekerbaar’ Als spreker op de persconferentie had de organisatie van Boot Düsseldorf Jacco Kuiper uitgenodigd, directeur/eigenaar van Kuiper Verzekeringen, al vele jaren trouw exposant op de beurs. Hij heeft acht jaar geleden het bedrijf van zijn vader overgenomen en heeft 84 medewerkers. “We werken met alle verzekeraars samen en hebben veertien volmachten, dat wil zeggen dat we met de pen van die verzekeraars mogen schrijven en vormen daarmee eigen labels. Een daarvan is de pleziervaartuigenpolis, waarmee we een groot deel van de markt bedienen, het vormt veertig procent van de omzet van Kuiper Verzekeringen.” Kuiper had geen vrolijk verhaal. “De massa die wij vroeger in Nederland hadden, het middensegment, de schepen met een waarde tussen de 150.000 en 500.000 euro, is bij ons helemaal weg, want ze zijn niet meer te verzekeren.” De richtlijnen voor acceptatie worden volgens Kuiper steeds scherper. “Jachten kunnen in Nederland na de crisis van 2008 nog maar tot 100.000 euro gefinancierd worden. De schade- en levensverzekeringen moesten gescheiden worden, waardoor het werkkapitaal van verzekeraars veel kleiner is geworden. Ook zijn er veel jachtverzekeraars samengegaan of bestaan niet meer, zoals Delta Lloyd.” Kuiper wil uitdragen dat de consument bedachtzamer gemaakt moet worden over de ernstige problemen die er zijn bij het verzekeren van een schip. “Het is niet meer vanzelfsprekend dat je een maatschappij of tussenpersoon belt om te vragen of je net aangeschafte boot in dekking genomen kan worden. Verzekeraars worden steeds terughoudender. Het is een groot probleem.” JACCO KUIPER: “HET IS EEN GROOT PROBLEEM”. Online verzekeren is voor het middensegment niet meer mogelijk door de steeds strengere acceptatierichtlijnen, aldus Kuiper, die maatwerk heeft gekozen om soms toch een oplossing te vinden: “Wij vragen allerlei informatie van de klant over zijn vaardigheid, boot en vaarplannen om het risico in te schatten. Wereldzeilers maken bijvoorbeeld veel te veel schade. We willen weten hoe zorgvuldig de wereldzeiler zich heeft voorbereid. Heeft hij al heel veel oceanen bevaren, zijn baan opgezegd en een gedetailleerd zeilplan gemaakt?” Het verzekeren van tenders met grote motorvermogens is vrijwel onmogelijk geworden, aldus Kuiper. “Het is een losslaande wereld. We willen precies weten wie achter het stuurwiel staat. En we vragen ons telkens af ‘waarom moeten we dit schip verzekeren? Als duidelijk wordt dat een klant een tender met 350 pk inboard vooral wil gebruiken om te waterskiën, dan wordt het een kansrijker verhaal.” Het advies van Kuiper: “Wie een schip wil kopen moet eigenlijk eerst bij ons langs komen om te weten of het wel te verzekeren is.” www.kuiperverzekeringen.nl Opnieuw gedefinieerd voor een ultieme ervaring Wij introduceren de nieuwe generatie D4- en D6-aandrijfpakketten, van 150–480 pk. De afgelopen jaren hebben we het reeds bewezen platform verder verfijnd en doorontwikkeld. Nu biedt dit complete systeem nieuwe functies – van stuurstand tot propeller. Alles om u de ultieme vaarervaring te bieden. Ontdek meer op: www.volvopenta.com Nieuwe D4 & D6 aandrijfpakketten JACHTBOUW NEDERLAND OKTOBER 2019 41

42 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication