45

wanden en vloeren in de natte cellen en keramiek op de salonvloer, en o ja, twee spudpalen… Werner: “Het keramiek in de salon hebben we weten te vervangen door hout, maar in de badkamers is inderdaad keramiek aangebracht. Om het gewicht van de voorste spudpaal te compenseren is het ankergerei weggelaten. Daar was een innovatief systeem voor ontwikkeld, waarbij de steel van het Bruce anker verticaal naar beneden werd gedrukt zodat de vloeien zich om de boeg konden vouwen.” Dat de ontwerper en de werf alle uitdagingen naar behoren hebben opgelost, bewijst een filmpje van de proefvaart. Daarop is te zien dat de boot strak in het water ligt en op snelheid amper golven trekt. ‘Geen gezochte ontwerpen, maar échte boten’ HET MEEST RECENTE ONTWERP VAN WERNER IS DEZE DELFINO 67 TRAWLER, ONTWORPEN VOOR EEN SCANDINAVISCHE KLANT VAN DE ALM. THEO WERNER NOEMT HET ZELF ‘EEN ZELDZAME MIX VAN ELEGANTIE EN ROBUUSTHEID. ONDANKS DE RELATIEF BESCHEIDEN LENGTE BIEDT HET EEN ZEER RUIM EN PRAKTISCH INTERIEUR.’ vormgegeven dat ze een aanzienlijke lift genereren. En we hebben trimwiggen toegepast over de hele breedte van de spiegel, inclusief de schroefastunnels. De aanpassingen betekenen weliswaar iets meer weerstand bij lagere snelheden, maar genereren bij hogere snelheden zoveel lift, dat het schip, ook in volbeladen conditie, vlak op het water komt te liggen, de weerstand aanzienlijk afneemt en het schip soepel accelereert naar de circa 20 knopen.” Oplossing gevonden, rekenwerk gedaan, mission accomplished, het bouwpakket kon worden gemaakt. En toen kwam de klant nog met nieuwe wensen: keramiek AAN DE SLAG Theo Werner wist al jong dat hij later ‘iets’ met boten wilde doen. Hij bracht veel tijd door aan boord van de motorboot van zijn ouders en koos een technische opleiding. Daarnaast verslond hij alle boeken en publicaties over jachtbouw en scheepsbouwkunde. “Uiteindelijk heb ik voor mijzelf een 40 voet zeiljacht getekend en op een gegeven moment ben ik op de bonnefooi langs ontwerpers gegaan met uitgewerkte tekeningen. Overal werd ik leuk ontvangen, maar bij Pieter Beeldsnijder kon ik aan de slag. Er ging een wereld voor mij open; de schaal was anders met schepen van 30 tot 55 meter. Pieters bureau was een soort opleidingsinstituut.” Later werkte Werner nog bij André Hoek, alvorens hij zich in 1997 met Werner Yacht Design zelfstandig vestigde. Zijn eerste opdracht was een 17 meter Crabbersbank, een stalen schip met houten bouw in klassieke stijl. Het was een goede binnenkomer, want het schip kreeg veel aandacht en dat gold eveneens voor de tweede opdracht, de 20 meter lange Carotina. Dat schip was van dezelfde klant JACHTBOUW NEDERLAND OKTOBER 2019 45

46 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication