55

[PARTNER CONTENT] WORKSHOP VAN RUPES/WSB FINISHING EQUIPMENT Innovatie maakt polijsten eenvoudiger Het polijsten van een boot met een verweerd uiterlijk vergt specialistische vakkennis en veel ervaring. Dankzij technologische innovatie is het risico op onherstelbare schade aan het verfsysteem door polijsten zienderogen minder en het werk eenvoudiger. Bij Yacht Center Drimmelen, onderdeel van De Koning Groep, vond in september een workhop Polijsten van jachtexterieurs plaats door Rupes, een Italiaans merk dat in de Nederland en België wordt verdeeld door WSB Finishing Equipment. De workshop, waarvoor een 30-tal bedrijven zich had ingeschreven, was de eerste uit een serie praktijkcursussen van een dag, die de Nederlandse Jachtbouw Industrie (NJI) met partners organiseert. Na verloop van tijd heeft iedere jachtlak te lijden door weersinvloeden en contact met water, zout, zand en vuil. Regelmatig schoonmaken en beschermen houdt de lak langer goed, maar achteruitgang van de glans is onvermijdelijk, met uiteindelijk een doffe uitstraling tot gevolg. De meest ingrijpende oplossing is het aanbrengen van een compleet nieuw laksysteem, maar dit is kostbaar en lang niet altijd noodzakelijk. Als de laklaag nog intact is, kan dikwijls volstaan worden met een goede polijstbeurt, gevolgd door behandeling met een sealer. Rupes ontwikkelde innovatieve polijstmethodes, waarbij per laksysteem gekozen wordt voor een passende machinebeweging, in combinatie met afgestemde pads en de polijstcompounds. LAAGDIKTES Gelcoats hebben in de regel veel laagdikte (0,5 mm-0,8 mm) en zijn minder kritisch voor het gekozen polijstsysteem. Gespoten (nat) lakken hebben doorgaans een tien maal dunnere laagdikte; hier is het behoud van laagdikte de eerste prioriteit bij een polijstbeurt. Het traditionele roterende systeem is hiervoor dikwijls te agressief, mede doordat door de enkelvoudig roterende beweging te veel warmte ontstaat die de structuur van de verf aantast. Met het door Rupes ontwikkelde BigFoot-systeem is het mogelijk de lak te renoveren en te sealen in een tot twee stappen, zonder de laagdikte te veel aan te tasten. Technisch gezien kan een laksysteem hiermee probleemloos elk jaar gepolijst en geseald worden. EXCENTRISCHE BEWEGING Met planetair/tandwiel aangedreven polijstmachines met een excentrische beweging (random orbital) kan een reductie in het aantal polijst-stappen worden bereikt. Deze optie geeft een relatief sterke correctie, maar is ‘minder agressief’ voor de gelakte ondergrond dan het roterend systeem. Het excentrisch roterend polijsten is volgens de experts bij Rupes dan ook dé perfecte oplossing voor het polijsten van een (verweerd) jacht. Vaak kan met een 1-staps oplossing worden volstaan. Tegelijk is het de ideale ‘finisher’ dankzij een gelijkmatige beweging na een eerste roterende polijstgang op een gel-coat. De leercurve is door de beperkte risico’s het kortst van alle systemen. Naast de werking en keuze van de juiste poJACHTBOUW NEDERLAND OKTOBER 2019 55 lijstmachine, zijn de pads en polijstmiddelen zeer belangrijk in het proces. De grove/blauwe pad met een stevige foam basis voor de maximale correctie werkt ‘koel’ en geeft een snel herstel van defecten, de fijne/gele pad is vooral voor de optimale finish & sealing. SPECIALE COMPOUND Rupes ontwikkelde een speciale Marine compound, XC-1 Marine. Dit middel is voor zowel correctie als finish bestemd en bovendien geschikt voor alle bovenstaande technieken van polijsten. Na het polijsten ontstaat een herstelde glanzende laklaag, die tegen uvlicht en oxidatie kan worden beschermd met Rupes G-Wax, een speciaal voor jachtlakken samengestelde vloeistof die zich via sprayen en uitpoetsen handmatig laat verwerken en een heel vaarseizoen bescherming biedt. Tot slot is er de ‘Uno Protect’: de finishing machinale polijststap die na een grondige polijst- en sealbehandeling dient voor het jaarlijkse onderhoud. Geeft een diepe glans en beschermt eveneens een heel vaarseizoen. IN PRAKTIJK BRENGEN Aan de deelnemers werden de diverse systeemopties inclusief de daarbij behorende middelen en toebehoren gepresenteerd en gedemonstreerd. Aansluitend kon in groepen het geleerde in de praktijk worden gebracht op twee door de werf – en uiteraard met instemming van de eigenaren – beschikbaar gestelde schepen; een metalen gelakt schip en een Wajer Osprey (gelcoat). www.wsb-benelux.eu

56 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication