60

NIEUWS VAN DE NEDERLANDSE JACHTWERVEN HET 70 METER LANGE ‘GEZELSCHAPSCHIP’ VAN HET LOTUS ZEILJACHT. CONCEPT LOTUS VAN ROYAL HUISMAN IS GRENSVERLEGGEND Supportschip integreert met DynaRig zeiljacht De door superjachten gedomineerde Monaco Yacht Show is de perfecte gelegenheid om een grensverleggend project te lanceren. De internationale maritieme pers is aanwezig en de mensen die het kunnen betalen doen op deze locatie inspiratie op voor een nieuwe aankoop. In juli werd de belangstelling al door Royal Huisman gewekt met een persbericht dat in grote lijnen het Lotus-concept schetste: een 88 meter lang aluminium zeiljacht met een DynaRig, plus een supportschip. Eind september kwam in Monaco een indrukwekkend uitgewerkt concept naar buiten van de Britse ThirtyC design studio, Dykstra Naval Architects en Royal Huisman. Een trend in de wereld van de superjachten is om met een expeditiejacht langs ijsbergen en ijsberen de Noordwest Passage te varen, omdat de Méditerranée en de Caribbean te gewoon zijn geworden. Maar zeilen met een dwarsgetuigde tweemaster, waarbij je alleen het geluid van de wind hoort en het schip machtig door de golven klieft, dat heeft natuurlijk ook wel iets. ‘OUT-OF-THE-BOX’ Het Lotus-concept gaat veel verder, het is ‘out-of-the-box’. Het voorziet in een 70 meter lang supportschip, dat eigenlijk een superjacht is, in dezelfde stijl en luxe uitgevoerd als het zeiljacht. Daarover verderop in dit artikel meer. Het 88 meter lange zeilschip doet, omdat het dwarsgetuigd is, denken aan de klippers uit het einde van de 19e eeuw, die met hoge snelheden over de oceanen zeilden met vracht en passagiers. De 85 meter lange theeklipper Cutty Sark, gebouwd in 1869, had 28 bemanningsleden nodig om te kunnen zeilen. Het Lotus-jacht met DynaRig heeft een zeilsysteem dat computergestuurd is; de zeilen rollen in- en uit met een druk op de knop vanaf de flybridge, De zeilen draaien automatisch in een optimale trim, komt geen mensenhand aan te pas. Een want om in te klimmen en verstaging ontbreken derhalve, waardoor er veel meer vrije dekruimte is. Omdat de duurzaamheidsgedachte zich ook uitstrekt tot superjachten, zijn in de zeilen en masten zonnecellen verwerkt en kan al zeilend via de schroef stroom worden opgewekt. Het jacht vaart in stilte uit de haven en ’s nachts hoeven geen generatoren te draaien voor de airco. BEGELEIDINGSSCHIP De standaard voor luxe, comfort en dienstverlening op een superjacht ligt op een hoog niveau. Met 18 gasten aan boord, die in de watten gelegd moeten worden, zijn al snel 40 tot 50 bemanningsleden nodig, denk daarbij ook aan piloten, gidsen, zeil- en duikinstructeurs en doctoren. Om die allemaal te accommoderen zou je een schip van 130 meter nodig hebben en met die afmeting is er geen sprake meer van intimiteit aan boord. Het Lotus-concept TECHNISCHE SPECIFICATIES BEGELEIDINGSSCHIP Lengte: 70 m. Breedte: 12,9 m. Diepgang: 3,7 m. Waterverplaatsing: 1.300 ton Rompsnelheid: 20 knopen Accommodatie: eigenaarssuite + 8 gasten in 4 cabins + 18 bemanning Opslagruimte: 400 m2 voor tenders, watertoys + helicopter (tot D15) biedt hiervoor een oplossing. Een 70 meter lang aluminium ‘gezelschapsschip’ biedt accommodatie voor bemanning, maar ook voor gasten. Aan boord is plaats voor alle denkbare waterspeeltjes en een landingsplek voor de helikopter. Maar dat niet alleen, het is een verlengstuk van het zeiljacht, met dezelfde stijl van inrichting en luxe als het zeiljacht. Het kan daardoor zijn dat de zeilfanaten een wedstrijd gaan varen en de rustzoekers ondertussen met het motorjacht een mooie archipel bezoeken of met een duikbootje de onderwaterwereld verkennen. Geïntegreerd TECHNISCHE SPECIFICATIES DYNARIG Lengte: 88 m. Breedte: 14,6 m. Diepgang: 6 m. (incl kiel) Waterverplaatsing: circa 1.450 ton Inhoud: 1.600 GT Rompsnelheid: 20 knopen Zeiloppervlak: 2. 200 m2 Masthoogte: 62,5 m. Accommodatie: eigenaarssuite + 16 gasten in 8 cabins + 14 bemanning 60 JACHTBOUW NEDERLAND OKTOBER 2019

61 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication