65

NIEUWS VAN DE NEDERLANDSE JACHTWERVEN SDH bouwt alu waddenkotter SDH in Enkhuizen is een nieuwe cascobouwer. Maar wel een met veel kennis, ervaring en vakmanschap. Zo hebben las-coördinator Gregory Matos en productie manager Danny Smit hun sporen in de botenbouw ruimschoots verdiend bij gerenommeerde werven. Het eerste project van SDH is de bouw van een aluminium waddenkotter van 15 meter, naar een ontwerp van Olivier van Meer. De opdrachtgever wil een familieschip waarmee hij kan droogvallen op het wad, maar waarmee hij ook binnendoor naar Berlijn kan varen. “Op 5 augustus zijn we gestart met de bouw”, aldus Danny Smit, “om de maatvoering te waarborgen hebben we een bouwvloer gemaakt met contra-gesneden mallen van aluminium. Met contrastrippen als langsspanten houden we de romp in de juiste vorm en door de spanning goed te verdelen en de juiste lasrichting te kiezen houden we het geheel strak. Dat moet ook wel, want de romp wordt niet geplamuurd. We gebruiken overigens nieuwe lasapparatuur van Fronius.” Eind september werd de romp gekeerd, waarna werd begonnen aan detailwerk, onder meer de fundatie, doorvoeren, tanks, TECHNISCHE SPECIFICATIES Lengte: 14,95 m. Lengte waterlijn: 10,70 m. Breedte: 3,95 m. Diepgang 1,05 m. Kruiphoogte 2,90 m. Waterverplaatsing: 24 ton. Motor: Volvo Penta D4 - 180 pk. CE-categorie: C. Zilverman 800: snelle tender met accommodatie Verzin maar eens een goede naam voor je product … Soms is dat een taai proces, maar Reinder van der Land (foto) kreeg hem spontaan aangereikt. Het zevenjarige zoontje van een Ierse klant vroeg bij het verlaten van de werf, staand tussen al dat glimmende aluminium: ‘Daddy, when do we visit the silverman again?’ De bedrijfsnaam was daarmee geboren: Zilverman. “De Zilverman is een snelvarende aluminium tender met voorzieningen om te overnachten”, vertelt bouwer Van der Land, ”een stoere, elegante boot met een eigentijdse uitstraling, maar zeker ook met een knipoog naar het verleden.” Hij heeft de Zilverman zelf ontworpen. “Eigenlijk wilde ik een boot voor mijzelf. Een onderhoudsarm schip waarmee ik na een drukke werkdag zó het water op kan, en waarop ik eventueel ook een weekend kan verblijven. Snelvarend, waardoor je een groter vaargebied kan bestrijken. Daartoe is een 3 liter V6 TDI diesel van Mercury ingebouwd, met hekdrive. Maar je kunt er ook rustig mee toeren, want dankzij de duoprop – twee tegengesteld draaiende schroeven – vaart de boot op lage snelheden koersvast.” Navyk Design & Engineering services heeft het snijpakket van de Zilverman geoptimaliseerd. Als toeleveranciers kiest Van der Land bij voorkeur bedrijven uit de regio, vanwege de kwaliteit en korte communicatielijnen. Zo leverde Zeilmakerij Mare in Heeg de buiskappen, Jachtwerk uit Lemmer de kunststof teakdekken en De Mooij Stoffering in Nieuwerbrug de kussens. Op de afgelopen natte HISWA in Lelystad presenteerde Van der Land twee exemplaren, bouwnummer 1 en de in blauwe wrapping gestoken bouwnummer 5. Die vloeren, patrijspoorten en de verschansing. VMG Yachtbuilders begint in november met de afbouw. Voorjaar 2020 moet het schip in de vaart zijn. Bijzonderheid: er wordt een Seakeeper gyro-stabilisator ingebouwd. www.superduplexhulls.com BOUWER REINDER VAN DER LAND. laatste is voorzien van een 350 pk 6,5 liter benzinemotor, goed voor een topsnelheid van 85 km/u … De tussenliggende bouwnummers zijn verkocht naar het Midden-Oosten. Overigens is de Zilverman ook leverbaar met een elektrische of een hybride voortstuwing. Van der Land is een ervaren jachtbouwer. Hij werkte onder meer op de Veka scheepswerf in Lemmer en bij KM Yachtbuilders in Makkum, alvorens hij als casco- en botenbouwer voor zichzelf begon in Workum. Om de groei bij te kunnen benen volgt op termijn een verhuizing naar Franeker. www.zilverman.com TECHNISCHE SPECIFICATIES Lengte: 8,00 m. Breedte: 2,70 m. Diepgang: 0,60/0,90 m (hekdrive op of neer). Motor: Mercury 3.0 TDIV6 260 pk Tankinhoud: 310 liter. Verkoopprijs: vanaf € 106.500 SNEL EN STOER; IN BLAUWE WRAPPING GESTOKEN ZILVERMAN. Foto’s Laurens van Zijp. JACHTBOUW NEDERLAND OKTOBER 2019 65

66 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication