68

NIEUWS VAN DE NEDERLANDSE JACHTWERVEN Vaan R4 catamaran binnenkort op stapel In februari kondigde Vaan Yachts in Hellevoetsluis de Vaan R4 toercatamaran aan. Behalve luxe is de cat ook ‘groen’. De 42 voeter wordt gemaakt van circulaire materialen, waaronder gerecycled aluminium, kurk en plantaardige alternatieven voor leer. “Pleziervaart moet snel verduurzamen, want jouw plezier kan natuurlijk niet ten koste gaan van anderen en dat hoeft ook niet. Door anders naar materialen en het ontwerp te kijken, kun je ook een boot circulair maken. Het is gewoon een keuze.” Zo stelde initiatiefnemer Igor Kluin eerder. Op de afgelopen natte HISWA was Vaan Yachts present met een model en een filmpresentatie. De bouw was op dat moment nog niet begonnen. “De voorbereidende fase duurt langer dan we hadden gehoopt”, aldus Kluin, “maar we brengen nu de laatste details aan in de files, zodat alles in het snijpakket zit. Het is een bouwproces in aluminium, dus we moeten straks zo efficiënt mogelijk bouwen. Dat vergt een iets langer voortraject.” Het ontwerp van de Vaan R4 heeft Kluin grotendeels zelf gedaan, maar hij heeft ook Bart van der Wijk van Wijk Yacht Creation in arm genomen. Oud-olympisch zeiler Serge Kats en Thijs Nikkels van Dykstra Naval Architects zijn raadgevers. “Voor elk segment schakelen we experts in.” Kluin heeft al pre-orders genoteerd voor zijn project; op de website staat daarvoor een speciale knop. “Je betaalt 2.500 euro en reserveert daarmee een plek in de productieplanning.” Dit najaar wordt de eerste Vaan R4 in Hellevoetsluis op stapel gezet. www.vaanyachts.nl DE VAAN R4 TOERCAT. Boarncruiser Traveller: extra dek De Boarnstream-werf in het Friese Jirnsum kondigt voor 2020 een nieuwe modellenreeks aan: de Boarncruiser Traveller. Er komen drie lengtematen van, de Tr43, Tr46 en Tr49. Kenmerk van het nieuwe ontwerp is een flybridge, of beter: verzonken flydeck. Daar staat een complete stuurstand met twee stuurstoelen en een vaste tafel. De positie geeft een riant uitzicht rondom en het dek vergroot de leefruimte ruimte aan boord. Met een klapbare aluminium navigatiemast blijft de kruiphoogte geschikt voor Europese wateren. De Traveller biedt een split level op het salondek wat resulteert in een multifunctioneel leef- en eetgedeelte. In het gehele schip is volledige stahoogte en er zijn twee of drie gescheiden slaapkamers mogelijk. De TR49 heeft een centrale slaaphut (Center Sleeper). Qua uiterlijk passen de Traveller modellen geheel in de bestaande Boarncruiser-lijn, met steile boeg, rompramen en opbouw met veel glas en gewelfd dak. www.boarnstream.com TECHNISCHE SPECIFICATIES Lengte: 13,97 m. Breedte: 4,55 m. Diepgang: ca. 1,25 m. Kruiphoogte: ca. 3,49 m. Motor: Volvo Penta D4-180 180 PK/132 kW. CE-classificatie: B Romp: staal, knikspant BOARNCRUISER TRAVELLER: EXTRA DEK IGOR KLUIN: “EEN BOOT CIRCULAIR MAKEN IS GEWOON EEN KEUZE.” Foto Laurens van Zijp SwitchRoof: schuivende kap In het Nederlandse klimaat is een overdekte MET EEN DRUK OP DE KNOP SCHUIFT DE STUURHUT OVER DE KAJUIT. DE SWITCHROOF TROK AANDACHT OP DE NATTE HISWA. stuurhut wel zo gerieflijk, zeker in het vooren naseizoen. Zomers heeft echter sturen in de buitenlucht de voorkeur. Bovendien is de kruiphoogte zonder stuurhut flink lager, waardoor meer vaargebieden bereikbaar worden. Het was een puzzel die Henk Hendriks van Hendriks Maritiem uit Hendrik-Ido-Ambacht bezighield. Hij zocht en vond het beste van twee werelden: het comfort van een jacht en de vaarbeleving van een sloep. Hendriks bedacht een systeem om de stuurhutoverkapping middels een druk op de kop naar voren te schuiven en over de roef te laten zakken. Jachtbouw Meppel paste het toe op een casco van een Drentse Kotter en daarmee was SwitchRoof een feit. Het 11 meter jacht was op 68 JACHTBOUW NEDERLAND OKTOBER 2019 de afgelopen natte HISWA te zien. Standaard voorzien van twee vaste slaapplaatsen, kombuis, toilet, douche en veel opbergruimte. De dinette is desgewenst om te bouwen tot twee extra slaapplaatsen. De stuurhut wordt achter ondersteund door twee ‘spudpalen’ en schuift over rails naar voren. Daar wordt hij opgevangen door de mast, waarna hij passend over de kajuitopbouw zakt. De kruiphoogte is dan teruggebracht van circa 2,50 naar 1,70 meter. In principe kan het systeem worden toegepast op meer jachten, maar dan moet wel het ontwerp worden aangepast; het moet meegenomen worden in het snijpakket. www.switch-roof.nl

69 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication