Voor de 27,9 meter lange Van der Valk ‘Enemeli’ ontwierp Ginton een aangepast onderwaterschip met een soort loefbijter als variant op een bulb. 6 commerciële doeleinden. Als patrouillevaartuig, maar vooral als mijnenjager/-veger. Bijzonderheid: behalve bemand kan het schip ook onbemand, op afstand bestuurd en zelfs autonoom opereren. De topsnelheid ligt rond de 30 knopen. Het schip werd gebouwd voor het Israëlische bedrijf Elbit Systems. “Om transport te vergemakkelijken kunnen er delen gedemonteerd worden, zoals de zijkanten, de boegsectie en de opbouw”, licht Ginton toe, “op die manier past de Seagull 301 in drie standaard 40 voets containers en is de boot ongezien snel te verplaatsen.” ‘We houden ons ook bezig met de commerciële vaart, Het prijswinnende ontwerp laat meteen de veelzijdigheid van het bureau zien, dat zich zowel op naval architecture als design richt. Jaron Ginton: “We doen inderdaad ook design, de klant kan bij ons terecht voor een totaalpakket, hoewel we voor het interieurontwerp externe specialisten inschakelen.” 50 meter zeiljacht Motorjachten vormen de meerderheid in het portfolio, al bevat dat ook zeiljachten. Afgelopen zomer liep in Turkije de 50 meter lange, sloepgetuigde ‘All about U’ van stapel. Ginton: “Wij hebben het exterieur ontworpen met ADA Yachtwork in Bodrun. De klant wilde een sportief schip met een moderne uitstraling, zonder referentie aan traditionele ontwerpen als de gulet. De ‘All about U’ is geen echte performance boot, maar door de lange waterlijnlengte al loopt hij 16,25 knopen. Het is een riant uitgerust jacht waar veel mensen op kunnen verblijven.” Gekozen is voor een sloeptuigage en geen bezaan. “Met één mast oogt het schip sneller en de praktijk wijst uit dat een bezaan zelden wordt benut tijdens charters”, licht Ginton de keuze toe. ”Voor anker liggend kan de achterkant openklappen, waardoor een groot zwemplatform ontstaat. Uit de garage kan de tender worden gehaald. Het schip is met 499 gross ton bewust onder de 500 grens gehouden.” Bekroond ontwerp voor de beroepsvaart. De Koninklijke Nederlandse Vereniging van Technici op Scheepvaartgebied riep de Seagull-301 uit tot ‘KNVTS Schip van het Jaar 2017’. Foto: De Haas Maassluis Het ontwerp blijkt aan te slaan, want op de afgelopen beurs in Monaco werd het schip verkocht. Bouwnummer 2 is inmiddels al in aanbouw. Belangrijkste maten: 50 x 10,44 x 3,50 m. De romp is van staal; de opbouw van aluminium. De motorisering bestaat uit twee Jachtbouw Nederland 6 december 2018
7 Online Touch Home