26

De Musashi is een 288 voets Feadship, gebouwd door De Vries Makkum. Het interieurontwerp is van Sander Sinot Yacht Design. SDSI verzorgde onder meer de detail-engineering, aanzicht- en werktekeningen. SDSI ‘vertaalt’ ontwerpen naar engineeringsniveau Door Laurens van Zijp 26 Schakel tussen architect en interieurbouwer De naam SDSI zal niet bij iedereen vooraan in de breinpositie staan. Toch bestaat het bedrijf in Noordwijkerhout al 21 jaar en speelt het een vitale rol bij de totstandkoming van interieurs van superjachten. Tijd voor een kennismaking met oprichter/eigenaar Erik van Dongen en directeur Tomas Dunnebier. Begin jaren negentig werkte Erik van Dongen bij Hoek Design, waar hij een schat aan ervaring opdeed op ontwerpgebied. Een van zijn specialiteiten: het schetsen van interieurontwerpen. In 1997 waagde hij de stap naar zelfstandigheid. Van Dongen: “Ik zag dat er een markt was om ontwerpbureaus en werven te ondersteunen met tekenwerkzaamheden voor interieurs van superjachten. Daarom heb ik SDSI opgericht, wat staat voor Support Design Styling and Illustrations. Ik had direct twee flinke ontwerpopdrachten voor een 60 meter Van Lent en een 62 meter De Vries. Daarnaast heb ik meegewerkt aan Clipper Stad Amsterdam en de J-klasser Shamrock. Wat is begonnen met interieurontwerp is uitgegroeid tot de engineering van interieurs voor superjachten.” Tomas Dunnebier: “Wij zijn de schakel tussen ontwerper en productie. We maken de vertaalslag van kunstenaar naar productie; we ‘vertalen’ schetsen in een aantal stappen digitaal naar werkbare details met alle interieur-gerelateerde zaken. Daarbij houden we ook rekening met andere disciplines als werktuigbouw, constructie en elektronica. We letten erop dat het interieur ook echt past en alle techniek kan worden weggewerkt. Als we de complete engineering van het interieur hebben gedaan, gaan onze tekeningen naar de interieurbouwer. Bij grote jachten zijn dat dikwijls meerdere. In het eindresultaat mag dat echter niet zichtbaar zijn, alle details moeten uniform zijn, dus dat luistert nauw.” Het team van SDSI, dat inmiddels uit achttien mensen bestaat, is in staat om grote superjachten als complete projecten af te handelen. In stappen Het is snel verteld, maar wie vervolgens een algemeen plan van een superjacht met zes dekken ziet, beseft dat het een gecompliceerd en tijdrovend werk is. Zo’n superjacht telt tientallen ruimten, soms meer dan honderd. De architect moet in elke ruimte binnen de zogenoemde box drawing of net space drawing blijven. Het algemeen plan is weliswaar een belangrijke tekening, waarin onder meer ruimtenummers zijn vastgelegd, maar het is geen bruikbare tekening voor de engineering. Dunnebier: “De engineering wordt in verschillende stappen ingedeeld; je werkt van grof naar steeds fijner. In de eerste fase leggen we de grote lijnen vast; bijvoorbeeld: waar heeft de werktuigbouw zijn stijgpunten en waar staan de wanden in het interieur? Vervolgens kijken we naar de afwerking, zoals de dikte van materialen. Zo werken we naar details toe. Uiteraard hebben veel overleg met de architect. Er lopen veel informatiestromen over en weer.” Jachtbouw Nederland 5 oktober 2018

27 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication