31

De boeier in een pril stadium: een bouwframe met kielbalk en twee krommers die het hart van de voor- en achtersteven vormen. Historische scheepstimmerwerf Klaas Hennepoel Reconstructie van overnaadse boeier Voor de historische scheepstimmerwerf Klaas Hennepoel in Warmond was 6 juli afgelopen zomer een bijzonder moment. Op die dag legde burgemeester Carla Breuer van de gemeente Teylingen in het bijzijn van wethouders en gemeenteraadsleden de kiel van een overnaadse boeier. Het wordt een reconstructie op schaal, van ongeveer 4 meter lang. Werfbaas Alexander de Vos is van huis uit werktuigbouwer en wetenschapper, die zich onder meer specialiseerde in onderzoek naar verkeersgedrag. Rond de eeuwwisseling gooide hij het roer om en besloot eigenhandig een werf te bouwen waar hij zijn eigen houten ronde jachten kon opknappen en onderhouden. Waaronder de uit de 19e eeuw stammende houten boeier Vivo. “De Vivo is een karveel gebouwde boeier”, vertelt De Vos, “maar voordien werden er overnaadse boeiers gebouwd. De stad Leiden - buurgemeente - had twee eeuwen zo’n boeier als dienstvaartuig. Trouwens, de naam werd vroeger als ‘boeijer’ geschreven, met een ‘j’. Daarmee werden stadsbestuurders vervoerd, maar ook de visserijrechten gecontroleerd op de zogenaamde Vroonwateren, waaronder een deel van de Haarlemmermeer. Eind zeventiende eeuw kocht de Russische tsaar Peter de Grote al een overnaadse boeier in ons land. In 1816 kreeg de Russische keizer Alexander de Eerste een boeier cadeau ten tijde van het huwelijk van zijn zuster, Anna Paulowna, met kroonprins Willem II. Als je de Leidse ‘Stadsboeijer’ wilt herbouwen, is die boeier voor de keizer de beste bron. Scheepsbouw-technisch gaat het om dezelfde soort schepen.” Onderzoek Wetenschappelijk onderzoeker als hij van 31 Door Laurens van Zijp huis uit is, besloot De Vos de geschiedenis van de overnaadse boeierbouw uit te pluizen. Hij wist daarvoor een ‘fellowship’, een beurs voor onderzoek, bij het Scheepvaartmuseum te krijgen. Documenten, correspondentie, tekeningen en modellen haalde hij boven water. Ook construeerde hij een apparaat waarmee hij de maten en vormen van een boeiermodel kon uitzetten op papier. Die vergrootte hij vervolgens op bouwtekeningen en zette zo een lijnenplan op papier op basis waarvan nu de reconstructie wordt gebouwd. De Vos: “De originele boeier was 10 meter lang, wij bouwen eerst in een schaal 1 : 2,5, dus in 4 meter lengte. Daar kunnen we veel van leren. Er zaten bijzondere constructies in. Het schip was niet helemaal overnaads. Onderwater was de boeier karveel gebouwd en bovenwater overnaads. In de lengterichting van een aantal gangen zit er dus een overgang in van karveel naar Jachtbouw Nederland 5 oktober 2018

32 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication