35

Maritieme scholen werken samen De Maritieme Academie Harlingen heeft weer een nieuwe stap gezet in de internationalisering van de school en het onderwijs. In Odessa, Oekraïne, werd op 13 september een Memorandum of Understanding getekend: een samenwerkingsovereenkomst met de National University - Odessa Maritime Academy, het grootste maritieme instituut van Oekraïne. Beide scholen werken al langere tijd samen in het Europese samenwerkingsverband EDINNA. Met deze nieuwe samenwerking zal de band tussen de scholen verder worden verdiept met onder andere trainingen op de moderne binnenvaartsimulator en het opleidingsschip Maxima. Dit heeft als doel om docenten uit Oekraïne bij te scholen in het varen op de grootste waterweg in Oekraïne, de Dnjepr en het varen volgens de nieuwste Europese richtlijnen. www.maritiemeacademieharlingen.nl foto Rens Groenendijk HISWA te water een succes 35 Alom is er lof voor de organisatie van de HISWA te water in Lelystad. De beurs trok 22.563 bezoekers en daarmee werd het aantal van vorig jaar met 812 overtroffen. Daarbij de kanttekening dat de beurs vorig jaar bovendien een dag langer duurde. Exposanten lieten zich positief uit over de nieuwe locatie in Lelystad. “De bezoeker zal niet teleurgesteld naar huis zijn gegaan”, stelt Dennis Hennevanger van Saffier Yachts, met vijf boten aanwezig op de beurs, “deze Hiswa heeft een betere uitstraling dan voorheen en geeft een gevoel van een arena.” Pieter Kok van Rake Rigging, dat onder meer Lancelin touwwerk voert, had een van de pagodetenten als stand. “De tenten op de kade hebben een mooie, open opstelling, direct aan de steigers, waardoor de beurs overzichtelijker wordt.” Die mening is ook Leen Schaap van Schaap Shipcare toegedaan. De Lelystadse ondernemer speelde een ‘thuiswedstrijd’. “Wij konden hier natuurlijk niet wegblijven en hebben belangstelling van een gericht publiek.” Paul Hameeteman van Nova Yachting is heel stellig: “Dit is hoe een botenshow moet zijn. De haven is prachtig ingevuld.” Door de directe ligging aan het Markermeer kon een aantal exposanten proefvaarten aanbieden. Een minpuntje: doordat het nabijgelegen outlet shopping center Bataviastad in het weekend ook veel bezoekers trok, waren de reguliere parkeerplaatsen overvol en moest er zelfs een noodterrein worden opengesteld. Directeur Arjen Rahusen van beursorganisator HMM Exhibitions vindt het fantastisch dat alles wat het beursteam heeft bedacht mooi is samengekomen: “Het klopte gewoon. Ik ben dan ook enorm trots dat we deze eerste editie in Lelystad het concept goed hebben kunnen neerzetten. De feedback van zowel exposanten als bezoekers bevestigt ons in de keuze voor de Bataviahaven.” Tijdens de 35ste editie van de HISWA te water waren bijna 300 nieuwe boten te zien, 17,5% meer dan vorig jaar in Amsterdam. Tijdens de beurs werden reeds een aantal boten verkocht, zoals een motorjacht van De Boarnstream. Ook de 36ste editie van de HISWA te water vindt plaats in Lelystad, van 4 t/m 8 september 2019. www.hiswatewater.nl RCD II In het vorige nummer stond een bericht over de emissie-tool op de site van de Vereniging Importeurs Verbrandingsmotoren (VIV). De daarin vermelde zin: ‘De RCD II geldt voor de binnenwateren; voor zeegaande pleziervaartuigen gelden de IMO Tier eisen’ klopt niet volgens Hein Bloemers, senior executive bij ECB Nederland. Hij meldt: “RCD maakt geen onderscheid in vaargebied waar het om emissie-eisen gaat. Alle pleziervaartuigen (tot 24 m romplengte) dienen aan RCD II te voldoen. Ook die (uitsluitend) op zee varen. IMO-eisen zijn bedoeld voor commerciële zeevaart.” Waarvan akte. www.verbrandingsmotor.nl/emissietool kort nieuws Jachtbouw Nederland 5 oktober 2018

36 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication