40

Elling presenteert zich op een groot aantal (internationale) bootshows, hier met een E4 en E6 op de HISWA te water in Lelystad. zeer enthousiast publiek die ons enorme kansen bieden.” Brexit Op de 10-daagse Southampton Boat Show, medio september, waar Van den Bos al ruim 20 jaar aan deelneemt, waren een Elling E4 en E6 te zien. “Je merkt dat de Britten door de naderende Brexit afwachtend zijn. Voorheen verkochten we altijd wel een paar boten naar aanleiding van deze show, maar nu niet. Er komen in ieder geval de komende maanden wel wat potentiële klanten naar aanleiding van de beurspresentatie naar Nederland over om proef te varen.” Het begin: de E3 40 In 1997 kwam de 13,8 meter lange polyester Elling E3 op de markt. In 2006 werd de ruim een meter langere E4 (14,9 m) gepresenteerd. Omdat klanten maar bleven vragen om een nog groter schip is in mei 2015 de 19,8 meter lange E6 aan het programma toegevoegd. Elling heeft momenteel met 45 personeelsleden capaciteit om vier E6-jachten per jaar te leveren. De zesde E6 wordt inmiddels gebouwd. “De E6 is bijna perfect, op smaak van de klant passen we de schepen aan, het zijn semi-custom built schepen.” De verkoop van de E4 loopt ondertussen nog steeds goed door. Inmiddels varen er 276 Ellings E3 en E4 rond. Wereldreiziger Van den Bos reist heel wat af om de Ellings aan de man te brengen. Zo is hij net terug van een weekend Baltimore, waar een ‘Trawler-Fest’ werd gehouden. Ondanks dat hij zijn 60ste verjaardag vierde, wilde hij toch in Amerika present zijn. “Ik kon bijna niet anders, die mensen zijn daar zó enthousiast. Er lag een Elling E4, die we vorig jaar hadden afgeleverd aan echte watersportliefhebbers. Die mensen vinden het fantastisch om bezoekers alles over hun boot te vertellen. Omdat een E4 sneller vaart dan een gemiddeld trawlerjacht, hebben we de boot als High Performance Trawler gepresenteerd. Het zijn dit soort kleine boat shows met een Elling was met een E6 en E4 present op de HISWA te water, dit jaar in Lelystad. De Duitse markt is het belangrijkst voor Elling en ook worden heel wat boten verkocht aan Russen. Vorige maand was Van den Bos voor het eerst op de St. Petersburg International Boat Show, waar een E6 ter bezichtiging lag. In oktober is hij voorts te vinden op botenbeurzen in Montenegro, Moskou en Hamburg. Van den Bos verwacht veel van de presentatie van een Elling E6 eind oktober op de Fort Lauderdale International Boat Show. “Dat is een bijna perfect schip voor de Amerikaanse markt. Het is groot, heeft enorm veel binnenruimte en is bovendien een van de veiligste boten in haar klasse. We kunnen de concurrentie goed aan met Amerikaanse schepen, die vrijwel allemaal in China worden gebouwd. De Amerikaanse kopers zijn graag bereid om de boot daar aan het publiek te laten zien.” Bij het ter perse gaan van dit artikel was de E6 aan boord van een vrachtschip van Sevenstar Yacht Transport onderweg naar Palm Beach, om van daaruit overgevaren te worden naar de 75 kilometer verderop gelegen beurs. Moderne technologie De strategie van Van den Bos is het steeds verder verbeteren van de bestaande modellen en het toepassen van de modernste technologie. “Zo zijn we overgeschakeld op het gebruik van lithium-ion batterijen. Die zijn in aanschaf acht keer duurder dan conventionele accu’s, maar uiteindelijk In de afbouwloods ligt een vrijwel voltooide E6, waar nog een vaste zonneluifel op wordt gemonteerd voordat het schip op transport naar de Verenigde Staten gaat. Jachtbouw Nederland 5 oktober 2018

41 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication