52

Jachtbouw Nederland 5 nieuws van Nederlandse jachtwerven De Britse jachtbouwer Sunseeker is een partnership aangegaan met Icon Yachts. De aluminium jachten die de werf in Harlingen voor Sunseeker gaat bouwen, worden op de markt gebracht onder het label ‘Sunseeker by Icon’. Dat hebben beide jachtbouwers bekend gemaakt tijdens de Monaco Yacht Show, eind september. Icon bouwt aluminium jachten voor Sunseeker 52 Icon begint komend voorjaar met de bouw van de eerste van een serie van circa vijf 49 meter motorjachten. De schepen worden ook afgebouwd door Icon. De eerste oplevering is voorzien in het voorjaar van 2021. Sunseeker bouwt tot dusver uitsluitend in polyester en heeft daarmee het maximum in lengte bereikt. Sean Robertson, directeur International Sales van Sunseeker legt uit: “We willen al langere tijd grotere schepen bouwen, want we weten dat daar vraag naar is, dat bewijst ons 155 jacht. Het besluit om dat model niet meer te bouwen was gebaseerd op ruimte en capaciteit en zeker niet door een gebrek aan vraag. We hebben veel tijd gestoken om de diverse opties te onderzoeken. De overstap naar metaal betekent dat er geen beperking is aan hoe groot we in de toekomst kunnen gaan. Maar er is duidelijk een andere expertise nodig en daarom was het essentieel dat we een partner moesten vinden om het project te ondersteunen.” Innovatieve spirit Het ging er volgens Robertson niet alleen om dat een werf over ervaring en expertise beschikt in metaalbouw. “We zochten een jachtbouwer die net zo’n progressieve, innovatieve spirit heeft als wij om iets heel speciaals te bouwen. Het belangrijkste is dat een werf ons de flexibiliteit kon bieden om een echte Sunseeker te bouwen. Al die elementen hebben we zeker bij Icon gevonden.” “Er bestaat een grote synergie tussen Icon en Sunseeker”, aldus CEO Jen Wartena van Icon Yachts. “We combineren beide onze sterke punten: wij onze capaciteit en bouwmogelijkheden in metaal en Sunseeker zijn verkoopervaring en kracht in marketing. Ik heb vertrouwen in dit partnership, want de afgelopen paar jaar is er een grote vraag geweest naar in Nederland gebouwde jachten in dit formaat. Het is een opwindende periode voor Icon Yachts. De samenwerking met Sunseeker is onderdeel van onze groeistrategie, waarbij we flink investeren in faciliteiten en personeel om onze mogelijkheden en capaciteit te vergroten.” Sunseeker in top-3 Sunseeker, dat bestaat sinds 1969, zette in 2001 de eerste stap in de markt van superjachten met het model ‘105’. Sindsdien heeft de Britse werf meer dan 125 polyester jachten van meer dan 30 meter gebouwd. In 2013 is het bedrijf overgenomen door de Chinese Wanda Group. Sunseeker heeft 2500 werknemers in dienst en produceert jaarlijks 150 jachten voor klanten in 74 landen en is daarmee Werf in wording een van de drie grootste jachtbouwers ter wereld. Icon Yachts Icon Yachts werd in 2005 opgericht door Ton van Dam en een groep investeerders. Later kwamen er zakenpartners bij, onder wie de huidige CEO Jen Wartena. In 2014 ging de werf failliet, maar maakte direct een doorstart dankzij de Russische bankier Alexander Mazanov. Eind dit jaar komt in Harlingen een drijvende bouwhal van 130 meter en 25 meter gereed, waardoor de bouwcapaciteit substantieel wordt vergroot. De werf beschikt reeds over een bouwhal met een droogdok van 150 meter lengte. www.sunseeker.com www.iconyachts.eu Technische specificaties Sunseeker 161 Lengte o.a.: Lengte waterlijn: Breedte o.a.: Accommodatie: Diepgang: Snelheid: Inhoud: 48,35 m. 46,70 m. 9,25 m. vijf hutten 2,10 m. 20 knopen <500 GT In het westelijk havengebied van Amsterdam verrijst aan de Basisweg de nieuwe werf van Royal Van Lent Shipyard. Er is eerst een dok gegraven waarover een 35 meter hoge loods wordt gebouwd, met ernaast werkplaatsen en kantoorruimten. Op de nieuwe werf kunnen schepen tot 160 meter worden gebouwd en uiteraard ook refits worden uitgevoerd. De locatie grenst aan het Noordzeekanaal, ligt dus direct aan diep water en het enige kunstwerk op de vaarroute richting zee is het sluiscomplex bij IJmuiden. De Feadship-werf wordt begin 2019 in gebruik genomen en zal circa 150 nieuwe werkplekken opleveren. De huidige werf op het Kaageiland blijft overigens in gebruik. Het bedrijf, sinds 2008 in handen van het Franse LVMH conglomeraat, is daar al sinds 1849 gevestigd. www.feadship.nl Foto Laurens van Zijp

53 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication