12

Maintenance Over failures modes, black box prediction methods en false positives Data driven maintenance bij met kapitaalgoederen Prof. dr.ir. Geert-Jan van Houtum werkt aan de TU Eindhoven op het departement Industrial Engineering & Innovation Sciences. In zijn onderzoek specialiseert de hoogleraar zich in een zo hoog mogelijke beschikbaarheid bij een zo laag mogelijke TCO bij bedrijven met kapitaalgoederen. Zijn onderzoekscasussen zijn gericht op bedrijven als ASML, Philips, NS en andere partijen die relatief veel kapitaalgoederen onderhouden, voor eigen gebruik of voor klanten. Zijn bevindingen en ideeën zijn echter zeer relevant voor de procesindustrie. Redactie Process Control V Prof. dr.ir. Geert-Jan van Houtum: “In de proces industrie heb je soms wel duizend onderdelen die de failures veroorzaken.” Als de tijd tussen het optreden van het defect en het overschrijden van de drempelwaarde, de delay time dus, lang genoeg is, loopt zo’n bedrijf niet tegen problemen aan... 12 | nummer 2 | 2020 Van de drie hoofdvormen -modificative, preventive en breakdown corrective-, is de preventieve variant de meest toegepaste strategie (Joachim Arts). an Houtum doet onderzoek naar data driven maintenance bij bedrijven die een grote vloot aan kapitaalgoederen hebben: ASML, de NS, de Koninklijke Marine, Philips Medical, enzovoorts. “De afgelopen tien jaar heeft dit soort bedrijven vooral gekeken naar de ‘maintenance policy’; wat je per machine dus aan onderhoud doet”, begint Van Houtum. “De laatste tijd en de komende tijd zal er meer aandacht zijn voor de hele supply chain die nodig is om onderhoud uit te voeren: maintenance execution dus. Je hebt een engineer nodig, specifieke onderdelen, bepaalde gereedschappen, enzovoorts. Als jij machines bouwt die over de hele wereld verspreid staan, is die maintenance execution een aardige uitdaging.” Delay time Volgens van Houtum zijn er drie soorten maintenance strategieën te onderscheiden (zie afbeelding). Van de drie hoofdvormen -modificative, preventive en breakdown corrective-, is de preventieve variant de meest toegepaste strategie. Preventive maintenance kan worden onderverdeeld in ‘usage based maintenance’ en ‘condition based maintenance’. Van Houtum: “Bij condition based maintenance moet je denken aan een methode waarbij voor elk kritisch onderdeel een bepaalde drempelwaarde is vastgesteld. Door het verslijten van lagers kan een bepaald apparaat wat trillingen gaan vertonen, die op zich nog geen kwaad kunnen, maar boven een bepaalde waarde moeten die lagers toch echt worden vervangen. Als de tijd tussen het optreden van het defect en het overschrijden van de drempelwaarde, de delay time dus, lang genoeg is, loopt zo’n bedrijf niet tegen problemen

13 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication