29

van gezond verstand Bij het in kaart brengen van dat netwerk kunnen medewerkers een grote rol spelen. “Het is juist een goed idee om daar het personeel zoveel mogelijk in te betrekken en het bespoedigt het proces aanzienlijk. Dat scheelt niet alleen geld, maar het levert de klant ook veel meer inzicht in het netwerk, en dat is een goede investering.” Hoognodige Als het complete netwerk eenmaal in beeld is gebracht, kan er gewerkt worden aan een indeling in zones en conduits, conform de richtlijnen in de IEC62443. Geurts: “Bij die indeling maak je onderscheid in apparaten die absoluut met elkaar moeten kunnen communiceren en apparaten waarbij dat optioneel is. Je komt soms in situaties waar Er zijn vaak alleen detailtekeningen, maar het begint bij het grote geheel: welk apparaat maakt waar deel van uit, dat is de vraag... een machine in een bepaalde afdeling verbinding maakt met een compleet andere afdeling, terwijl daar totaal geen noodzaak voor is. In de OT hoor je vaak ‘als het werkt, dan werkt het’ en daarmee houdt het op. Bij ons begint het proces daar eigenlijk juist: wij willen die communicatie in het netwerk beperken tot het hoognodige.” Aangesloten Procesautomatiseerders zijn vaak huiverig voor veranderingen in hun OT-domein, meent Geurts. “Er wordt enorm veel tijd gestopt in het optimaliseren van dat proces en dan kan het vervangen van een bepaalde regelklep daar al invloed op hebben. Er wordt daar niet zomaar even ergens een kabeltje uit getrokken. Men is veel te bang dat het proces daarna inlevert op efficiency. Daarom zie je in het OT-domein dat alle nieuwe apparaten ergens in het bestaande netwerk worden geknoopt, om maar niets te hoeven veranderen. Het resultaat is echter dat na verloop van tijd al die apparaten 29

30 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication