15

Roadmap Plus waarin de uitstoot van stof, geur en geluid wordt tegengegaan. Ik verwacht dat de omgeving snel de effecten hiervan zal merken. Had het dan misschien toch al wel eerder gekund? Ja, misschien wel. Ik geloof dat zelfs Tata directeur Hans van den Berg heeft gezegd dat we met de kennis van nu misschien al eerder voor deze route hadden kunnen kiezen.” Tata Steel zegt zelf dat de maatregelen van het Roadmap Plus project maximaal versneld zullen worden uitgevoerd. “Door het complete pakket aan maatregelen binnen de Roadmap Plus verwachten we in twee jaar de emissie van geur, stof en geluid door Tata Steel te verminderen. Daarnaast verminderen we in 2023 ook de uitstoot van PAK’s. Na 2023 blijven we tastbare resultaten realiseren in de door omwonenden ervaren hinder. Hoewel we voldoen aan de normen, Ik geloof dat zelfs Tata directeur Hans van den Berg heeft gezegd dat we met de kennis van nu misschien al eerder voor deze route hadden kunnen kiezen... nemen in 2025 de emissies van fijn stof, stikstofoxiden en zware metalen verder af.” Hoewel het FNV plan uitgaat van de overstap op DRI en EAF in 2025, heeft Tata Steel het in haar eigen communicatie over 2030. “Totdat we kunnen overstappen op de nieuwe productiemethode (verwachting 2030), blijven we inzetten op de vermindering van Groen Staal: zo zit het Groen Staal is niet uniek. Wereldwijd wordt er met DRI staal gefabriceerd in Qatar, in Texas en sinds vorig jaar ook in Zweden. “Dat zijn geen pilotplants,” verduidelijkt Lacin, “maar we hebben het dan wel over een kleinere schaal dan IJmuiden. DRI en EAF is echt wel proven technology, maar het wordt nog nergens op de schaal waar we het nu over hebben toegepast.” Everest Tata Steel zette in eerste instantie, geheel in lijn met de Nederlandse strategie, in op CO2 -reductie middels CCS. Met het Everest project wilde het bedrijf 5 megaton CO2 per jaar gaan opslaan in lege gasvelden. De benodigde investeringen daarvoor kwamen neer op zo’n 3 miljard euro - de aanvraag is inmiddels ingetrokken - . Daar komt bij dat om Hoogovens 6 en kooks- en gasfabriek 2 (KGF2) operationeel te houden, nog eens extra geïnvesteerd zou moeten worden. CCS De CCS route kon op Nederlandse subsidie rekenen, maar lost het probleem met de lokale overlast niet op. Bovendien blijkt nu dat de verduurzamingsstrategie van de Europese Commissie afwijkt van de Nederlandse route. De EU ziet Nederland liever investeren in groene waterstof dan in CCS. En dat zou weer gevolgen kunnen hebben voor de subsidiestroom. EAF en DRI Tata kiest dus voor de Groen Staal/DRI route. Daarbij wordt het hoogovenproces vervangen door de combinatie van Electric Arc Furnace (EAF, ofwel vlamboogovens) en Direct Iron Reduction (DRI, ofwel Directe IJzer Reductie). De vlamboogovens gebruiken (bij voorkeur) groene elektriciteit. De DRI werkt op waterstof. Het resultaat is CO2 -arm staal dat voldoet aan de doelstelling van de EU voor 2050. Lagere CO2-uitstoot Interessant is dat het compleet nieuwe proces al eerder operationeel zou kunnen zijn dan het CCS-project. Volgens FNV zou bij de CCS-route pas in 2028 vijf megaton per jaar kunnen worden afgevangen en opgeslagen. De Groen Staal fabriek zou daarentegen binnen vier jaar al operationeel moeten kunnen zijn. De DRI plant kan dan nog niet op groene waterstof draaien, maar als tussenoplossing kan er met aardgas gewerkt worden, dat weliswaar tijdelijk tot een hogere CO2 leidt - de CO2 -uitstoot -uitstoot is vergeleken met groene waterstof weliswaar hoger, maar vergeleken met kolen juist fors lager - , maar de lokale overlast wegneemt. Voorwaarde voor het slagen is echter wel dat er voldoende (groene) elektriciteit beschikbaar moet zijn. In 2025 zouden de EAF en DRI plants in gebruik genomen kunnen worden en daarmee kan KGF2 gesloten worden. Ook de pelletfabriek van Tata Steel dient te worden aangepast. De investeringen tezamen bedragen ongeveer 1,4 miljard euro. Circulair Met de overstap naar EAF en DRI maakt Tata ook een stap als het gaat om circulair produceren. Bij het nieuwe proces wordt in de vlamboogovens aan het gesmolten staal koolstof toegevoegd. Dat kan in de bestaande staalverwerkingsfabriek. In het nieuwe proces kan ook relatief eenvoudig zinkhoudend schroot worden ingezet. Het vrijgekomen zink kan daarbij worden opgevangen en opnieuw worden gebruikt. Hoogovens 7 Hoogovens 7 heeft nog zo’n 15 jaar te gaan voordat de plant zijn technische levensduur heeft bereikt. Tegen die tijd kan ook deze fabriek worden vervangen door een combinatie van DRI en EAF. Met het vervangen van beide hoogovenfabrieken zou Tata dan in 2036, ruim voor 2050 dus, klimaatneutraal zijn. overlast...” valt er op de website van Tata Steel Europe te lezen. Beloftes De koerswijzigiging van Tata IJmuiden heeft positieve gevolgen als het gaat om de lokale overlast, maar Linda Valent van Dorpsraad Wijk aan Zee is toch enigszins sceptisch. 15

16 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication