22

22 De VanQuish is een nieuwe invulling van het begrip ‘waterscooter’. FDHF Ook op de Nederlandse markt heeft De Groot volop opdrachten. Onder meer van Van der Valk Yachts, K&M Shipyard en Venandi Yachts. In juni van dit jaar kwam de Vivante 73 ‘Salu’ in de vaart, gebouwd bij Jetten in Sneek. Een snel motorjacht met de door Van Oossanen ontwikkelde Fast Displacement Hull Form. De Groot: “We zijn in een heel vroeg stadium gaan samenwerken, want we wilden uiteraard zeker weten dat wat wij aan interieur hadden getekend ook daadwerkelijk voldeed voor dit snelle schip. Het was plezierig teamwork, al hadden we soms verschillende uitgangspunten. Een naval architect wil bij wijze van spreken de meeste ruimte voor de machinekamer; wij voor de eigenaarshut. Dat is een spel waarin je de optimale oplossingen bedenkt.” Stoer en elegant Afgelopen winter werd de 40 voets Breedendam MTB geïntroduceerd, waarvoor De Groot de styling verzorgde en Flamme Yacht Design de naval architecture deed. De Groot raakte geïnspireerd door de lijnen. “Van oorsprong is zo’n MTB - motortorpedoboot - een functioneel werkschip met hoge, stompe kop en een unieke lijn. Daar hebben we een nieuwe interpretatie aan gegeven en een verfijning aangebracht. Stoere lijnen en toch elegant.” De Vanquish jachten zijn een ander Nederlands project waar De Groot bij betrokken is. Chique dagboten bestemd voor een Mediterrane ambiance. Niet ‘Op den duur is Dutch built niet meer voldoende’ gebouwd in composiet, maar in aluminium. De Groot: “Het zijn lifestyle-boten. Een leuk concept. Werfeigenaar Tom Steentjes opereert in een markt waar snel geleverd moet worden. Daar moeten wij op kunnen inspelen. We hebben nieuwe stijlelementen toegevoegd: de boeg meer geaccentueerd, de Jachtbouw Nederland 5 oktober 2017

23 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication