25

WaterWorld introduceert op de METSTRADE in Amsterdam drie nieuwe elektromotoren. Deze vervangen de huidige generatie, die nu vier jaar op de markt is. Compacter, voorzien van praktische functies en met een prijsniveau dat gelijkwaardig is aan een dieselinstallatie. Marcel Schaap van De Stille Boot stelt vast dat de consument elektrisch en hybride varen inmiddels heeft geaccepteerd. “We zijn de pioniersfase voorbij.” De compacte elektrische voortstuwingsunit van WaterWorld past naadloos op de motorsteunen in deze Antaris Fifty5 sloep. WaterWorld introduceert nieuwe generatie elektromotoren Betaalbare alternatieven voor diesels Vorig jaar gingen Water World Electronics uit Oldemarkt en De Stille Boot in Heeg, onder meer importeur van Torqeedo, een strategische samenwerking aan. Water World Electronics ontwikkelt en produceert elektronica - ook voor andere branches - en ontwikkelt tevens zelf de elektrische aandrijvingen. De Stille Boot doet de marketing, verkoop en service van deze installaties. De introductie van drie nieuwe elektrische aandrijvingen onder de merknaam WaterWorld is een tastbaar resultaat van de samenwerking. Deze worden op de komende METSTRADE getoond aan de vakhandel (stand 07.161). Ze zijn een regelrecht alternatief voor diesels in schepen tot 10 meter, met name sloepen en andere dagboten. “Het zijn motoren van 2,5, 4 en 10 kilowatt”, aldus Marcel Schaap, “met een laag voltage van 48 Volt, dus veilig en eenvoudig te installeren. Omdat WaterWorld ook alle elektronica en software in eigen huis fabriceert, hoeft dat niet bij externe partijen te worden ingekocht. De keten is korter, wat geld scheelt. Daardoor is het prijsniveau van de elektromotoren gelijkwaardig aan die van dieselinstallaties. De consument kan nu een keuze maken op basis van het product in plaats van de prijs.” 25 Gashendel is eigenlijk niet het juiste woord bij een elektrische voortstuwing. Het dashboard kan verrassend eenvoudig zijn van opzet. Beproefde techniek Deze 6,6 meter lange Antaris Sixty6 kost met een 16 pk Vetus 2 cilinder diesel €37.750. Voor de goedkoopste elektro-uitvoering, 5.0 Kw met 225 Ah accupakket, geldt een meerprijs van €2500. Voor een uitvoering met 450 Ah accupakket moet €5500 extra worden betaald. Andere aankoopcriteria zijn de betrouwbaarheid, actieradius en extra functies. De actieradius met een elektromotor is weliswaar kleiner dan met een diesel, maar ruim voldoende voor een dag varen. Stroompunten met 16 ampère voor het opladen zijn overal beschikbaar. De betrouwbaarheid staat buiten kijf. Schaap: “Elektromotoren worden natuurlijk al veel langer in veel meer toepassingen gebruikt. Het is beproefde techniek uit een grootschalige industrie, wat trouwens ook geldt voor de (semi-) tractie- en lithiumaccu’s. Wij hebben de vertaalslag naar een nautische toepassing gemaakt.” Jachtbouw Nederland 5 oktober 2017

26 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication