43

De ‘zwevende’ bimini en het doorzichtige boeisel kenmerken de Venandi 900. Venandi Yachts lanceert eerste luxe tender ‘Onderscheidend product voor het hogere segment’ 43 ‘Dutch Design, Dutch Built’. Dat geldt helemaal voor de 9 meter tender die Venandi Yachts op de natte Hiswa introduceerde. Daarmee gaat een wens van jachtbouwer Roel Hachmang in vervulling: een eigen lijn exclusieve schepen. Roel Hachmang (1983) is een man van de praktijk. Na een opleiding metaalbewerking werkte hij eerst bij een productiebedrijf en vervolgens in de machinebouw. Daarna trad hij in dienst bij de werf van Mulder in Voorschoten, waar hij het jachtbouwvak leerde en tevens een avondstudie Scheepsbouwkunde volgde. Opgegroeid in het waterrijke gebied rond de Braassem was hij altijd al geïnteresseerd in schepen en boten bouwen. Hachmang noemt het een passie: “Het omvat zo veel verschillende facetten, dat maakt het mooi.” In 2010 besloot hij voor zichzelf te beginnen en Van Lent was zijn eerste klant. Later kwamen daar De Vries, Oceanco en Mulder bij. Inmiddels heeft Hachmang Montage- en installatiebedrijf in Roelofarendsveen alle disciplines in huis: ijzerwerk, pijpfitten, montage en installatie. Plus toeleveringswerk als daarom wordt gevraagd. Hachmang werkt met een aantal vaste krachten en afhankelijk van het project breidt hij de ploeg uit met zelfstandigen en gedetacheerden. “We zijn dus breed georiënteerd en kunnen complete projecten aannemen.” Aluminium tender Mooi werk, maar toch had Roel Hachmang nog een andere langgekoesterde droom: een eigen botenlijn opzetten. Dat is nu gelukt met de Venandi 900, die op de natte Hiswa werd geïntroduceerd. Een aluminium tender met een knikspant romp, voorzien van sprayrails. Het snijpakket werd geleverd door Snijtech in Joure. Hachmang over de keuze voor dit type schip: “Omdat we veel in de wereld van superjachten werken, zagen we een groeiende vraag naar tenders. We wilden een onderscheidend product maken voor het hogere segment. Een 9 meter model is qua productie en financiering goed te behappen. Voor het ontwerp heb ik Guido de Groot benaderd, want ik ben erg te spreken over zijn ontwerpen.” De naam Venandi komt trouwens uit Latijn; het is een vervoeging van venor, wat ‘jagen, nastreven’ betekent. Daarmee wordt de missie van het bedrijf het beste verwoord: altijd op jacht naar de meest luxueuze tender, zo luidt de verklaring in een persbericht. Veel detaillering In samenwerking met De Groot ontstond een stoer, modern schip met klassieke elementen en veel detaillering. Het eerste dat opvalt aan de Venandi is de doorzichtige verschansing voorin. Vanaf de riante rondzit aldaar heb je een panoramisch uitzicht over het water. Het wat hogere vrijboord biedt tevens bescherming tegen eventueel buiswater. In het oog loopt ook de composiet bimini boven de stuurstand, die voorzien is van halftransparant doek tegen de zon. De kap zit elegant ‘zwevend’ op het relingwerk. Dat laatste is van glanzend rvs met ovalen buis. De bolders zijn fraai verwerkt in de reling. Rond de romp is een rubberen rand aangebracht die als stootkussen dient bij het langszij gaan van een superjacht. Het potdeksel is van teak, terwijl ook het ‘interieur’ met houtlijsten is afgewerkt en voorin staat een teakhouten tafel. In de stuurstand is een toiletruimte verwerkt, inclusief lades en opbergvakken. Aan stuurboord staat een langsscheepse kombuis met koelkast, kookplaat en spoelbak. Achter de kombuis zit een opbergvak in de verschansing voor stootwillen. Jachtbouw Nederland 5 oktober 2017

44 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication