53

VesselView 703 van Mercury Marine Het nieuwe VesselView 703 multifunctionele display van Mercury Marine is op basis van het nieuwe Simrad SolarMAX HDscherm. De helderheid is verhoogd door de HD-resolutie, de kijkhoek is verbreed en de bedieningselementen zijn verbeterd. Het glazen touchscreen heeft een 16:9beeldverhouding en is voorzien een laag die verblinding tegengaat en heeft dimbare achtergrondverlichting. De gebruiker kan kiezen tussen het touchscreen en knoppen, afhankelijk van de omstandigheden. VesselView 703 geeft tegelijkertijd informatie weer over maximaal vier motoren voor meer dan 30 parameters, waaronder brandstofpeil en -bereik, olietemperatuur en -druk, accuspanning, waterdiepte en generator. Het systeem is onder meer uitgerust met een ingebouwde gps van 10 Hz en een kaartplotter. De VesselView 703 heeft een geïntegreerd echolood en een CHIRP met twee kanalen. Het systeem kan worden geïntegreerd met alle Simrad-accessoires voor de NSS Evo3productlijn, waaronder radar, sonartransducers, fishfinder-transducers, AIS, VHF, Sonic Hub/Fusion Link en CZone digitaal schakelen. VesselView 703 beschikt over de gateway-functionaliteit, zodat SmartCraft-gegevens op NMEA 2000-apparaten kunnen worden weergegeven. In de VesselView 703-kit is Mercury’s VesselView Link meegeleverd om het aandrijfsysteem volledig te integreren en het display echt multifunctioneel te maken. www.mercurymarine.com Volvo Penta gaat buitenboord met Seven Marine Volvo Penta heeft Seven Marine, een Amerikaanse fabrikant van buitenboordmotoren, overgenomen. De Zweedse motorenfabrikant betreedt met deze acquisitie de markt van buitenboordmotoren, waar het nog niet eerder in actief was.Volvo Penta’s technologie platform wordt door de overname verbreed. Seven Marine wordt in staat gesteld haar bestaande innovatieve technologie verder te ontwikkelen. “Dit is een opwindende stap voor Volvo Penta”, aldus Ron Huibers, president van Volvo Penta of the Americas. “We combineren de kracht van twee zeer innovatieve bedrijven om een onverslaanbare benzinemotor te ontwikkelen. We hebben niet alleen een zeer aantrekkelijke motoren, maar ook een wereldwijd servicenetwerk te bieden.” Seven Marine in Germantown (Wisconsin) werd in 2010 opgericht. Voor de high-end pleziervaart produceert het bedrijf de krachtigste buitenboordmotoren ter wereld, 557 en 627 pk sterk. De kleine V8 motoren worden horizontaal geplaatst en maken gebruik van GM-technologie (MEFI 6 engine controller) en een gesloten koelsysteem. Seven Marine blijft onder eigen naam opereren. www.seven-marine.com Nieuwe Yanmar mid-range diesels De nieuwe 4LV-serie diesels van Yanmar bestaat uit vijf motoren met een vermogen van 150 tot 250 pk, voorzien van de nieuwste common rail technologie. De 150, 170 en 195 pk motoren komen als eerste beschikbaar. De 230 en 250 pkmodellen volgen in 2018. De motoren zijn speciaal ontwikkeld voor zeiljachten langer dan 60 voet, tenders voor superjachten en de kleine beroepsvaart. Ruimschoots wordt voldaan aan EPA Tier 3 en EU RCD Tier 2 emissie regels. De motoren kunnen zonder problemen worden gekoppeld aan NMEA of J1939 netwerken. De nieuwste technologie voor een zeer laag trillings- en geluidsniveau is toegepast. Zo is de snaaraandrijving vervangen door een ketting. Een reeks Yanmar accessoires is erbij leverbaar, zoals het VC10 controlepaneel en het JC20 joystick systeem. Diesel buitenboordmotor Voor Neander Shark, een Duitse fabrikant van buitenboordmotoren die op diesel lopen, gaat Yanmar nu beginnen met de distributie van de Dtorque 111, een 2-cilinder van 50 pk. Met de Dtoque 111 wordt vooral gemikt op kleine werkboten, met een verwachte levensduur van meer dan 10.000 uur, meer dan het dubbele vergeleken met een buitenboordmotor die op benzine loopt, aldus Yanmar. Bijzonder aan de Dtorque zijn de contraroterende krukassen in een aluminium blok, waardoor de trillingen sterk worden gereduceerd. Yanmar claimt dat de Torque volgas minder dan 12 liter per uur verbruikt. De afgelopen twee jaar hebben Yanmar en Meander uitgebreid proefgedraaid met gebruikers in zes landen in Europa. Daaruit kwam naar voren dat de motoren uitstekend presteren in de lichte commerciële markt, zoals werkschepen voor windenergieparken, watertaxi’s, patrouilleboten en superjacht tenders, aldus Yanmar. De Dtorque 111 is SOLAS (MOB) gecertificeerd en voldoet aan de EU RCD 2 regels. www.yanmar.nl 53 kort nieuws Jachtbouw Nederland 5 oktober 2017

54 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication