59

Aluqua op avontuur in Cannes Aluqua scoorde vorig jaar goed met de Aluqa Abalone 28, die werd uitgeroepen tot HISWA motorboot van het jaar. Vorige maand ging de werf uit Twello op avontuur in het buitenland. Op het Cannes Yachting Festival werd de aluminium tender gepresenteerd, maar bovendien werden drie nieuwe modellen op papier getoond, van 24, 40 en 48 voet. Karl Haagen, directeur/eigenaar van Aluqa, een dochter van metaalbedrijf Esteq, is zeer tevreden over de uitkomsten van de beursdeelname in Cannes. “We hebben begin dit jaar besloten een volgende stap te zetten, want onze oorspronkelijke doelstelling was Europa in te gaan. De boot was nu op de plaats waar hij thuishoort, in de Middellandse Zee. We hebben uitgebreid van de gelegenheid gebruik gemaakt om fotoshoots te doen. De boot kreeg goede recensies en we hebben 19 concrete leads gekregen.” De aluminium 8,5 meter lange en 2,65 meter brede Aluqa Abalone 28 weegt slechts 2500 kilo en bereikt met een Volvo Penta D3 diesel van 220 pk een snelheid van 70 km/uur. Het ontwerp is van Triple Marine en Waterline Design. “Van een charterbedrijf dat met snelle RIB’s van dezelfde lengte vaart, kregen we een goede response omdat onze boot niet alleen snel is, maar ook comfort biedt en een chique uitstraling heeft, en daardoor prima als dagboot inzetbaar is. Desgewenst kan er een sterkere motor in, als meer snelheid gewenst is.” www.aluqa.com Atlantic kiest voor Slide Hull van Vripack Hollandboat uit Workum presenteert een nieuwe generatie Atlantic aluminium motorjachten in drie uitvoeringen, uitgevoerd met een Slide Hull. Dit is een door het Friese ontwerpbureau Vripack ontwikkelde (en gepatenteerde) rompvorm, die sinds begin vorig jaar wordt toegepast. De eerste Atlantic ‘nieuwe stijl‘ is reeds vanaf tekening verkocht en is nu in aanbouw. De A500-serie wordt gekenmerkt door luxe details, royaal gebruik van gepolijst roestvrijstaal en een volledig custom build interieur. Met de Slide Hull kan de Atantic vanuit verdringervaart soepel overgaan in de maximale snelheid. De vaareigenschappen zijn nu op alle snelheden zeer comfortabel, naast de besparing van ruim 20% op brandstof. Alle andere nog te bouwen Atlantic motorjachten krijgen een Slide Hull, aldus de werf. De ‘Open’-uitvoering van de A500 heeft alles gelijkvloers. De Atlantic A500 kent drie 3 varianten. De ‘Convertible’ is een Atlantic zoals bekend uit het verleden, met een mastercabin in het achterschip en daarboven een zonnedek met elektrisch bedienbare radarbeugel en cabriotent. ‘Pilot House’ kent een volledig gesloten stuurhuis en daardoor geschikt voor alle seizoenen. De raampartijen zijn geheel geïntegreerd in het design. Bij de variant ‘Open’ is alles gelijkvloers, met drie luxe hutten en een grote open kuip, voorzien van twee toegangsdeuren naar het zwemplateau. Een salondak met stoer silhouet dat deels doorloopt over de kuip, en een grote ronding van de achterspiegel. De techniek is zo veel mogelijk weggewerkt, zoals een flush dek, waarbij de ankerlier onderdeks is ingebouwd. Daarbij zijn de schepen volledig geïsoleerd, waardoor geheel Europa comfortabel bevaren kan worden. Hollandboat is een onderdeel van Henk Jan Watersporttechniek in Workum, opgericht in 1989. Technische gegevens: lengte 14,99 m., breedte 4,50 m. lengte inclusief zwemplateau 16,20 m., diepgang 1,25 m., doorvaarthoogte 3,40 m. (convertible en pilothouse); 3,00 m. (open). Voortstuwing: 2x Volvo Penta D6-435, topsnelheid 22 knopen. www.hollandboat.nl A500 Pilothouse: Voor alle seizoenen door gesloten stuurhuis. De Convertible is gebaseerd op de Atlantics uit het verleden. Slide Hull Vripack dankt de Slide Hull aan schipper Jaap de Bruijn, een trouwe klant van het ontwerpbureau. Voor zijn snelle boot die personeel buitengaats vervoert, heeft hij tien jaar lang empirisch gewerkt aan de ontwikkeling van een ideale rompvorm. Mensen die met hem meevoeren waren er verbaasd over dat hij zonder problemen met 25 knopen soepel door 2,5 meter hoge golven voer. Wetenschappelijke onderbouwing ontbrak en bij Vripack waren ze vol ongeloof over zijn visie, maar De Bruijn hield vol en haalde het ontwerpbureau over nader onderzoek te doen. Na honderden uren research, proefvaarten en praktijkproeven kwam de essentie van de romp boven water. Begin 2016 werd door Sima Charters een ruim 20 meter lange werkboot voor personeelsvervoer in gebruik genomen, de Amethyst, met de door Vripack uitontwikkelde Slide Hull. Daarmee werd het verbeterde vaargedrag en een brandstofbesparing van 15% gerealiseerd. De inmiddels gepatenteerde rompvorm is en wordt toegepast op zeven schepen voor commerciële- en pleziervaart, waaronder de Atlantic A-500. 59 nieuws van Nederlandse jachtwerven Jachtbouw Nederland 5 oktober 2017

60 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication