61

De salonboten werden gebouwd door Dutch Quality Yachts, een dochter van Vedette Jachtbouw in Ter Aar. Eerste boten Dutch Premium Yachts naar China Begin dit jaar maakten we melding van een omvangrijke order uit China voor Bart van der Wijk van Dutch Premium Yachts: de bouw van achttien rondvaartboten voor een nieuw themapark in Shanghai. Nederlandse ontwerpers, werven en toeleveranciers hebben hun krachten gebundeld om het Nederlands vakmanschap waar te maken. De eerste vier schepen zijn inmiddels opgeleverd door Thecla Bodewes Shipyards en Dutch Quality Yachts. Een Chinese kledingmagnaat laat in de buurt van Shanghai een enorm themapark aanleggen. Inclusief een nagebouwd stukje Venetië, Hollandse grachten en veel vaarwater. Vier Chinese kapteins en een tolk waren twee weken te gast bij de werven in Meppel en Ter Aar. Ze kregen uitleg over de schepen, techniek en vaareigenschappen van ervaren kapiteins van Amsterdamse rondvaartboten. Voor de technische ondersteuning is een interactieve viewer gemaakt. De software ‘Shipbuilder’, waarin het bestek is uitgewerkt en de onderhoudshandleiding is verwerkt, heeft een koppeling met een 360 graden fototoer door het schip, waarmee informatie over het ingebouwde systeem aangeklikt kan worden. Transport Het volledige transport van werf tot de haven van Shanghai is georganiseerd door Aramex. De schepen stonden bij de werven in Meppel en Ter Aar op speciaal voor het transport door het Belgische bedrijf Gebroeders Ament gemaakte cradles. Voor het transport zijn de schepen ter bescherming tegen weersinvloeden in Damen/Amels: SeaXplorer nr. 2 Damen heeft samen met dochterwerf Amels een order geboekt voor de bouw van een tweede SeaXplorer, een 75 meter lang expeditiejacht, dat wordt uitgerust voor heli-skiën, sportduiken en tropische en arctische avonturen. “Onze klant wil met zijn gasten naar de mooiste en meest afgelegen bestemmingen over de wereld reizen”, aldus Rose Damen, commercieel directeur van Damen. “Ze gaan skiën en snowboarden op ongerepte hellingen, zoals de Kamchatka en sportvissen of duiken in Papoea-Nieuw-Guinea of de Galápagos Eilanden. Ze komen op plaatsen waar geen infrastructuur is, geen wegen of heli-havens binnen bereik. Dus hebben we de SeaXplorer 75 ontworpen om dat soort complexe avonturen autonoom aan te kunnen, met inachtneming van veiligheid op het hoogste niveau.” De opdrachtgever wilde graag dat de naval architects en ontwerpers van Damen een zeer speciale uitvoering van de ruim 75 meter lange SeaXplorer maakten met een volume van ongeveer 2500 gross ton. De SeaXplorer 75 voldoet aan de eisen voor de IMO Polar Code, kan lang op zee blijven en is een crossover tussen een superjacht en een commercieel schip. Aan boord is plaats voor 12 gasten en 25 bemanningsleden/expeditiestaf. Het interieur is luxueus, geheel afgestemd op de smaak van de klant. De layout maakt het mogelijk om op veel plaatsen buiten te eten en te genieten van de zon en de zee. Een uniek uitkijkpunt bevindt zich in de neus van het schip. Zeven suites bevinden zich op het hoofd- en bovendek. Twee helikopters De SeaXplorer 75 heeft landingsplaatsen voor twee helikopers en onderdekse hangars. De reden dat er plaats is voor twee heli’s aan boord heeft te maken met de plannen om in afgelegen gebieden op avontuur te gaan, wat niet zonder risico is. Mocht er iets gebeuren, dan is er altijd een backup beschikbaar. Nog een paar voorzieningen op de SeaXplorer 75: het zwemplatform geeft toegang tot een duikcentrum met decompressiekamer, een onderdekse garage voor een duikbootje, jetski’s en sneeuwscooters, een tender garage herbergt een 10,5 meter lange beach party lander, een tender voor duiksupport en een crewtender/ reddingboot. De SeaXplorers worden gebouwd door Damen; dochter Amels doet de sales en marketing. De oplevering is voorzien in de tweede helft van 2020. www.seaxplorer.nl 61 dikke onderzichtige folie verpakt door Quality Steigers & Sealing. Om de douane in Shanghai eventueel een inspectie te kunnen laten uitvoeren is er een toegang met ritssluiting geïntegreerd in de verpakking. Met diepladers van de firma Van de Wetering zijn de boten ‘s nachts naar de haven van Antwerpen gereden, waar ze op mafi’s overgeladen zijn, laadplatforms op wielen, en aan boord gereden van een ro/ro-schip. De order bestaat uit acht Venetiaanse gondels, twee luxe limo tenders, twee salonboten, twee dubbeldeks salonboten en vier rondvaartboten. www.dutchpremiumyachts.com De casco’s van de rondvaartboten worden gebouwd door Thecla Bodewes Shipyards, die de afbouw uitbesteedde aan Holterman Shipyard in Meppel. nieuws van Nederlandse jachtwerven Jachtbouw Nederland 5 oktober 2017

62 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication