63

Leerlingen bouwen opleidingsschip Op scheepswerf De Chinook in IJmuiden hebben de afgelopen drie jaar leerlingen die buiten het reguliere onderwijs waren geraakt een opleidingsschip gebouwd. Dat gebeurde onder intensieve begeleiding van leermeesters Ed Zijlstra en Michiel Kaspers van Perspectief Leerwerkbedrijven, die deze jongeren hebben gemotiveerd om een vak in de scheepsbouw te kiezen. Het schip, dat ms Union is gedoopt, wordt gebruikt voor leerlingen van de maritieme vmbo- en mbo-scholen uit Harlingen en IJmuiden, die van varen hun beroep willen maken. ‘Een uniek proces, met alleen maar winnaars, waar we bijzonder blij mee zijn. Met de ms Union kunnen de leerlingen van onze beide scholen nu op grote én kleine schepen leren varen’, aldus Arjen Mintjes, directeur van de Maritieme Academie Harlingen. Stichting Union Hoofdsponsor van dit unieke project is naamgever de Stichting Union, in 2006 voortgekomen uit de ‘Nederlandse Vereniging ter bescherming van jonge meisjes’, een vereniging met een lange, positieve en sociale historie. De vakdocenten hebben de tijd van de bouw benut om een lesprogramma te schrijven rondom het schip. De Union is voorzien van alle moderne nautische apparatuur en er is een klein klaslokaal aan boord, zodat leerlingen veel kennis en ervaring direct op het water kunnen opdoen. De Union is 4,5 meter breed en 14 meter lang. De jongeren die De Chinook komen, werken in een vaste groep in een professionele scheepswerf met uiteenlopende opdrachten. Vanaf de eerste dag zijn ze medeverantwoordelijk. Op deze opleidingswerf kunnen ze in de metaal of in de houtbewerking een basis leggen voor een vak en een startkwalificatie behalen. Op niveau 1 als assistent houtbewerken en assistent metaalbewerken. Op niveau 2 als meubelmaker en/of scheepstimmerman en als metaalbewerker/lasser. www.dechinook.nl www.maritiemeacademieharlingen.nl 63 Nominaties Europese boten van het jaar De nominaties voor de Europese boten van het jaar zijn bekend, en daar zijn weer heel wat Nederlandse werven bij betrokken. De uiteindelijke winnaars worden bekendgemaakt bij aanvang van de watersportbeurs Boot Düsseldorf, op 20 januari 2018. Tot die tijd wordt er druk proefgevaren door redacteuren van toonaangevende Europese watersportbladen, waaronder ook het Nederlandse Motorboot en de Waterkampioen van de ANWB. TF10 Trimaran In de categorie ‘Special Yacht’ is bij de zeilboten de TF10 trimaran van DNA performance sailing uit Lelystad genomineerd. De foilende carbon trimaran met een lengte van 11 meter wordt gebouwd in opdracht van Amerikaanse klanten, die een moderne clubboot en eenheidsklasse zochten. De order omvat vijf boten. De trampolines tussen de rompen van de TF10 zijn vervangen door vaste carbon dekken, wat comfortabeler is voor de opvarenden. De drijvers zijn inklapbaar gemaakt voor transport. Zie ook Jachtbouw Nederland 3/2017 (pag. 16) en www. dnaperformancesailing.com. Waterverplaatsers Bij de waterverplaatsende motorjachten is Nederland van oudsher sterk vertegenwoordigd. De Linssen Grand Sturdy 40.0 Sedan, Boarncruiser Elegance 1500 CS, Serious Yachts Brightly 1530 (zie elders in deze rurbiek) en de Steeler NG 52 Offshore. Ze hebben concurrentie te duchten van de Delphia BluEscape 1200 en de Seafearing 44 Coupé. Steeler doet met Steeler NG 52 Offshore mee in de categorie boven 45 voet lengte. Voor Steeler is het voor het vierde achtereenvolgende jaar dat boten worden genomineerd, waarvan de Panorama 46 FlatFloor en de NG43 Offshore in de prijzen vielen. De Friese werf heeft geduchte concurrentie van grote jachtbouwers: Azimut S7, Beneteau GT50, Fairline Targa 63 GTO en de Sunseeker 66 Manhattan. www.powerboat-award.com nieuws van Nederlandse jachtwerven Jachtbouw Nederland 5 oktober 2017

64 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication