66

Snelle waterverplaatser van Van der Valk Shipyard Anemeli vaart ‘zorgeloos’ hard met MAN-diesels Van der Valk Shipyard uit Waalwijk heeft deze zomer het 27 meter motorjacht Anemeli opgeleverd aan een klant in Zuidoost-Europa. Het jacht uit de Flybridge-serie is ontworpen door Guido de Groot in samenwerking met Ginton Naval Architects. De romp en opbouw van de Anemeli (Grieks voor ‘zorgeloos’) zijn van aluminium. Bij het ontwerp heeft Ginton Naval Architects gebruik gemaakt van een fast displacement hull form met een bulbsteven, om de waterlijn te verlengen. Hierdoor wordt de golfopwekking geminimaliseerd en de weerstand van het jacht in het water verlaagd. Een kruissnelheid van 23 knopen en een lager brandstofverbruik zijn mede hierdoor gemakkelijk te realiseren. Custom built Van der Valk Shipyard is anderhalf jaar bezig geweest met de ontwikkeling en de bouw van het jacht; de bouw begon in januari 2016. “Het hele jacht is custom built: van het ontwerp van de buitenkant en het onderwaterschip tot en met de keuze van de mo66 toren en het interieur”, aldus Bram Kooltjes, Production Manager bij de werf in Waalwijk. “De klant wilde de zwaarste motoren die mogelijk waren voor zijn jacht én daarbij motoren met een acceptabel geluidsniveau.” In de machinekamer staan twee door MAN Rollo uit Zoetermeer geleverde MAN V12-1900 D2862LE476 dieselmotoren, met een vermogen van 1.397 kW (1.900 pk) bij 2.300 tpm. Hiermee behaalt het jacht een topsnelheid van 30,6 knopen, zoals tijdens de proefvaart werd bewezen. “Aan boord van een jacht staat alles in het teken van genieten, plezier, cruisen en snelheid. Gewicht speelt bij de snelheid van een jacht een belangrijke rol. Onze motoren zijn compact en hebben een goede vermogengewichtsverhouding,” zegt Marco Kok, Sales Engineer bij MAN Rollo. “Daarnaast worden acceleratie en snelheid gecombineerd met een gunstig brandstofgebruik. En ook het design van de behuizing van de motoren past goed binnen de stijl van het luxe jacht.” De lengte van de Anemeli is 27,9 m. (l.o.a.); 25,3 m. op de waterlijn en 6,72 m. breed. Het schip telt een eigenaarshut, een VIP-hut en twee 2-persoons hutten. Voor de bemanning van drie personen zijn twee hutten beschikbaar. Voor het ingetogen interieur is voornamelijk kersenhout gebruikt. Op nadrukkelijk verzoek van de eigenaar is een hydraulisch beweegbaar Opacmare Transformer platform op het achterschip gemaakt. Het is multifunctioneel: kan worden gebruikt om de tender te water te zetten, maar ook wanneer het schip met de achterzijde aan een kade is afgemeerd dienst doen als brede gangway, en om bagage op en af te zetten. En dan natuurlijk ook nog als zwemplatform met trap dienen. www.manrollo.com Jachtbouw Nederland 5 nieuws van Nederlandse jachtwerven

67 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication