31

woningmarkt ‘ Dat󰈀 󰈔󰉊󰈞ne󰈝 󰈒󰈩 󰇵en on󰈀󰇾󰈋󰇽n󰈔e󰈘󰈎j󰈔, 󰈞󰈏ett󰈸a󰈞s󰈀󰇹󰉄󰈏eg󰈩󰈸󰈏󰇸h󰉃 e󰈞 na󰉉󰉒󰈕󰇵ur󰈎󰈇 󰇽󰈞t󰉒o󰈡󰈹d 󰈇󰇵󰉐en’ Zo kan Walter Living een voorspelling geven over de waarde van een woning in een bepaalde onderhoudsstaat en kopers aan een winnend bod helpen. Tegen een bepaald tarief. “Als kijkers door een huis lopen en zich afvragen of een badkamer of keuken aan vervanging toe is, kunnen we in combinatie met onze data onafhankelijk advies geven. En de aankoopmarkt transparant houden. Iedereen kan direct met een van onze data-analisten in contact komen over een specifiek huis.” Zo zorgt Walter Living dat de aankoper zelf expert wordt, maar ook makelaars kunnen van de dienst gebruik maken. Vergelijk soortgelijke diensten voor makelaars als Avix, Dat Huis en Moving Digital. ZONDER MAKELAAR VERKOPEN Bij het platform Gmak.nl komt de makelaar er helemaal niet meer aan te pas. Tenminste, als de consument dat niet wil. Online wordt de verkoper helemaal aan het handje genomen tijdens het verkoopproces van een woning. En dat is dan gratis! Want de consument doet alles zelf. Van de waardebepaling, fotografie, promotie, bezichtiging tot het invullen van een standaard koopcontract. Wil de klant meer, dan kan dat wel worden ingekocht bij Gmak, zoals een plaatsing op funda of de deskundigheid van een makelaar. Voor de inkoop van hulp zijn de tarieven duidelijk. Alles gaat online. Telefonisch contact is niet mogelijk met Gmak en het is niet duidelijk of hier een makelaar achter zit of niet. Een huis verkopen kan dus in principe helemaal gratis, maar dat kon al, want iedere verkoper die er veel moeite en tijd insteekt en lid is van Vereniging Eigen Huis, kan zelf zijn huis verkopen. Bij VEH kun je onder andere een standaard verkoopcontract invullen. SNELLE OPKOPERS Vreemde eenden in de bijt zijn de opkopers of handelaren. In de crisis deden zij goede zaken, maar nog steeds is er een aantal bedrijven dat binnen een paar dagen een huis van een verkoper koopt. En niet zoals we zouden verwachten als een Opendoor in Amerika, volledig datagedreven, maar puur op kennis, ervaring en intuïtie. Tom Rullens van Mercari begon al jong bij het bedrijf van zijn vader en bestiert nu de in- en verkoop van het bedrijf. Rullens is geen makelaar. “Ik had net zo goed auto’s of schoenen kunnen verkopen.” Hij merkt dat er nog steeds een markt is voor snelle verkoop. Ook bijvoorbeeld in Amsterdam. “Mensen willen geen rompslomp, maar zekerheid, snel van een huis af en cashen. Ik krijg via mijn netwerk woningen aangeboden, of mensen benaderen me via de website. Ik doe mensen een aanbod, ga dan nog kijken en als we het eens zijn over de prijs, koop ik het huis. Daarna verkoop ik het meteen door of knap het eerst op. Sommige huizen doen we in de verhuur. Dat doen we al 36 jaar zo.” Rullens werkt wel regelmatig samen met makelaars. Strategie aanpassen Hoewel we hier en daar wat alternatieven en creativiteit zien in de makelaardij, zijn er nog geen duidelijke tekenen van grote disruptieve partijen die de makelaarswereld overspoelen, zoals I-buying en datagedreven partijen die met geld van grote investeerders binnen 48 uur huizen opkopen en in de VS steeds groter worden. Maar uiteindelijk overwaaien zal dit concept waarschijnlijk wel, hoewel onze makelaarsstructuur anders is dan in de

32 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication