11

tekst • Leo van de Pas column DE HARDE CIJFERS VERLOKKENDE ‘LEADGENERATORS’ Alsmaar stijgende prijzen en woningen die niet aan te slepen zijn. Dat is het beeld van de woningmarkt anno 2021. In het eerste halfj aar werden door het Kadaster bijna 120.000 transacties van bestaande woningen geregistreerd, het allerhoogste niveau ooit. Ook blijven de prijzen stijgen; met gemiddeld € 373.000 in het eerste halfj aar levert dit een stijging op van 14% in vergelijking met vorig jaar in deze periode. Voldoende beweeglijkheid in de woningmarkt dus, maar makelaars zouden gezien de koopbereidheid nog veel meer woningen kunnen verkopen als meer verkopers zich zouden melden. We zien dit ook aan het beschikbare woningaanbod, dat momenteel minder dan 20.000 woningen is. Weinig aanbod en veel transacties betekent dat kantoren is het aanbod vaak op de vingers van een hand te tellen. De grootste uitdaging is dan ook om nieuwe woningen in bemiddeling te krijgen voor verkoop. Doorstromers in de koopsector laten een woning achter. Dat is, mits binnen de regio verhuisd wordt, een aardige kans om te scoren. de omzetsnelheid bijzonder hoog is. We kunnen dit uitdrukken in een cijfer door middel van de theoretische verkooptijd. Dit is het aantal woningtransacties per jaar afgezet tegen het actuele woningaanbod. De verkooptijd bedraagt momenteel gemiddeld ongeveer een maand. Ter vergelijking: op het dieptepunt van de markt in 2013 stonden 240.000 woningen te koop tegenover 120.000 transacties op jaarbasis, de theoretische verkooptijd was toen 26 maanden. We zien dit beeld ook terug op de websites van makelaars, lange lijsten met de verkochte woningen en slechts beperkt aanbod. Bij de kleinere Aan de andere kant zien we allerlei websites die de makelaar en/of de consument de helpende hand willen bieden. Met allerlei slogans, zoals ‘Zoek de goedkoopste of beste makelaar’, ‘Wil je weten wat je huis waard is?’, worden woningbezitters gestimuleerd hun gegevens achter te laten. Veel van die websites maken hun beloften niet waar. Na invulling van allerlei persoonlijke gegevens worden deze klakkeloos doorgestuurd naar een aantal makelaars. De consument ontvangt slechts een berichtje, dat makelaars contact zullen opnemen. Deze zogenaamde leadgenerators verkopen tegen betaling de adressen, vaak zonder toestemming van de aanvrager, aan de makelaars die bereid zijn daar diep voor in de buidel te tasten. Een bijzondere ontwikkeling in een bizarre tijd. Leo van de Pas directeur Pasgoed en Woonpleinlimburg.nl 11

12 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication