6

DIT SNIJPAKKET MOET UITGROEIEN TOT CASCO. DE PLATEN HEBBEN VORM GEKREGEN; HIER HET CASCO VAN EEN VEDETTE NAVIGATOR. NIEUWE LIJN De Vedette Comfort Line is een voorbeeld van een recente nieuwe lijn. Er was een klant die graag een Vedette wilde kopen, maar dan wel een met een overhangende steven. Niet met het terugvallende boeisel op de boeg, tot dan een stijlkenmerk van Vedette. Van Veen: “Alleen die boeg doorstroken was voor ons niet genoeg. We hebben verscheidene punten aangepakt, waardoor echt een nieuw model ontstond. Om bij de kleinste afmeting, de 9.30 Comfort Line, voorin een vrijstaand bed te kunnen plaatsen hebben we meer volume/breedte gemaakt door sprayrails toe te voegen. Dan moet je wel de stabiliteit compenseren en dat hebben we voornamelijk in het achterschip gedaan. Het hele onderwaterschip is geoptimaliseerd, waardoor het model (koers)stabiel is en met weinig vermogen al vlot vaart. De voordelen van een kleinere motor, afgezien van de prijs: minder verbruik, minder uitstoot, minder geluid. Pas je toch een flinke motor toe, dan is een relatief hoge snelheid ook een gunstig resultaat. Het nieuwe onderwaterschip passen we voortaan toe op alle Vedettemodellen.” Als een klant een schip heeft besteld, wordt er een ‘kick-off-meeting’ gehouden, waarin alle wensen en keuzes voor zijn of haar toekomstig bezit worden besproken en vastgelegd. SNIJPAKKET EN CASCOBOUW Voor een nieuw te bouwen schip moet eerst een staalpakket worden gemaakt. De snij-bestanden gaan naar de ‘snijder’, 70 JACHTBOUW NEDERLAND INSIDE 2021 Nauta in Sneek in dit geval, die platen scheepsbouwstaal betrekt van stadsgenoot Douma Staal. De kwaliteit van de staalplaten moet goed zijn; een schone, gestraalde plaat laat zich namelijk het beste lassen. Eenmaal uitgesneden en gevormd gaat het staalpakket naar de vaste cascobouwer van Vedette, de Falcon-werf in Alphen aan den Rijn. Het lassen is een vak apart; het casco moet zo strak mogelijk worden. Dat scheelt later plamuur. Bovendien moeten de lassen vakkundig worden gelegd, dat wil zeggen strak en schoon, zonder slakken of insluiting van lucht. Het schip moet bovendien zo gebouwd zijn dat er later nergens water op dek of dak blijft staan. In het casco moeten de benodigde frames, gaten en steunen al worden aangebracht, zodat er naderhand niks meer hoeft te worden gelast. Als een casco klaar is om naar de schilder te gaan, gaat die logistieke estafette van start. De vrachtwagen van transporteur Walinga maakt een rondje; van Falcon gaat het casco naar het jachtschilderbedrijf Van Benthem & Zwiers in Marknesse. Daar staat een geschilderd casco klaar, dat wordt opgeladen en naar het timmerbedrijf PJ in Woudsend wordt vervoerd. Dat heeft dan een afgetimmerde Vedette klaar staan, die op zijn beurt naar de werf in Ter Aar wordt gebracht om te worden afgebouwd. De carrousel is een uitgekiende logistieke opzet LOGISTIEKE CARROUSEL Sommige werven doen alle werk in eigen huis, anderen brengen delen van het bouwproces onder bij specialisten. Vedette hanteert ook die laatste werkwijze en heeft daartoe een uitgekiende logistiek opgezet. ‘Een carrousel’ noemt Van Veen het. HET CONSERVEREN EN SCHILDEREN GEBEURT ZORGVULDIG VOLGENS SPECIFICATIES.

7 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication