5

elektrische auto moet er een gewenning ontstaan, dat was tien jaar geleden nog ondenkbaar en nu rijden steeds meer mensen elektrisch.” De markt voor Vetus scheepsdieselmotoren loopt gewoon door. “In bepaalde landen worden de emissie-eisen steeds strenger, maar de vraag naar diesel is nog steeds groot, met het accent op steeds grotere motoren. Watersporters stappen over van een sloep op een tender, die een andere vorm romp heeft en ook kan planeren. Ze willen harder varen en dan heb je ook meer vermogen nodig.” SLOEPEN EN TENDERS ‘BOOMING’ De verkoop van sloepen en tenders is sinds de coronapandemie ‘booming’. Boegheim: “Wat er in Nederland gebeurt is echt extreem, dat kunnen we beoordelen op basis van de ervaringen in de verkoop bij onze buitenlandse filialen. In Nederland steken mensen massaal het geld dat ze normaal aan de winter- en zomervakantie uitgeven aan een sloep. We doen ons best om de vraag bij te benen en gelukkig doet Vetus heel veel in eigen beheer. Lastig is soms wel dat we voor de aanvoer van onderdelen uit het buitenland te maken hebben met lockdown restricties, waardoor de levering wat langer kan duren. Vetus zag de afzet vorig jaar in april en mei flink dalen door de coronapandemie. “Maar eind mei trok de markt aan”, vertelt Boegheim. “Februari is normaliter voor Vetus een redelijk rustige maand. Maar dit jaar is het de beste maand sinds dertien jaar, dat gaat zelfs onze normale topmaanden in het voorjaar voorbij. Zo leverden we in februari bijna duizend boegschroeven.” Boegheim signaleert ook een verbreding van de watersport, dankzij corona. “Het aantal watersporters neemt na een jarenlange daling weer toe en ook jongeren tonen interesse voor de watersport, een heel positieve ontwikkeling.” www.vetus.com TEKST RENS GROENENDIJK BOW PRO: LANG OP VOLLE KRACHT De vijf Vetus 48 volt Bow Pro-boegschroeven met borstelloze motor zijn verkrijgbaar met een stuwkracht van 30 kgf E-LINE HEEFT CRASHSTOP tot 210 kgf, geschikt voor boten met een lengte van circa 6 tot 22 meter. De tunneldiameters zijn van 110-250 mm, naar gelang het model. Vetus zal later dit jaar de 250 kgf en 320 kgf BowPro in de markt zetten. Geschikt voor een 300 mm tunnel Alle boegschroeven kunnen een zeer lange tijd op volle kracht draaien. Het toerental is traploos instelbaar. Leverbaar met een joystick voor de besturing, maar kan via V-CANbus ook gecombineerd worden met het JC20 besturingssysteem van Yanmar. DE SCHROEF VAN EEN ONDERZEEBOOT Het design van de propeller van de Vetus E-Pod is gebaseerd op de schroef van een onderzeeboot en getest door het Maritime Research Institute Netherlands (Marin). De propeller is omsloten door een tunnel, waardoor volgens Vetus van cavitatie nagenoeg geen sprake is en minder verliezen optreden dan bij een conventionele schroef. Vetus claimt dat met minder vermogen eenzelfde prestatie kan worden behaald als met een conventionele schroef. Daarnaast is een Pod-systeem zeer geluidsarm en compact omdat er geen aparte motor en staartstuk nodig zijn voor de aandrijving. Ingebouwd is een 8 kW permanent magneet elektromotor. De E-Pod werkt met V-CAN en kan dus eenvoudig aan de bestaande CAN-lijn in de boot worden gekoppeld. Extra elektriciteitskabels zijn dan overbodig. De nieuwe E-Line inductie elektromotoren van Vetus werken met het V-CANbus-systeem. De elektromotor is voorzien van een watergekoelde 48 volt controller die het mogelijk maakt met een 24 volt acculader te laden. Met het ‘active motor braking’ systeem kan zonder vertraging van voornaar achteruit worden geschakeld, net als de crashstop bij een dieselmotor. De E-Line serie bestaat uit motoren die 5, 7,5 en 10 kW leveren. Vetus levert alle onderdelen voor de installatie, zoals kabels, koppelingen, lagers, schroef en een op de vaarwens van de klant afgestemd accupakket. DIKKE CATALOGUS Ondanks het digitale tijdperk brengt Vetus om de twee jaar een catalogus uit in maar liefst dertien talen, met alle ruim 6.000 producten die het bedrijf levert. Vetus heeft wereldwijd in een 18-tal landen filialen met eigen personeel, teams van vier tot zes medewerkers, die helpen bij de vertaling van het boekwerk en de interface vormen met de eigen lokale markt. De 415 pagina’s dikke catalogus 2021-2022 is zojuist verschenen. JACHTBOUW NEDERLAND INSIDE 2021 59

6 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication