0

watersport seizoenspecial 2021 € 6,95 NEDERLAND INSIDE 100 PAGINA’S VOL INFO KIJK BINNEN BIJ NEDERLANDSE JACHTBOUWERS ONTWERP | BOUW | UITRUSTING | VOORTSTUWING | INNOVATIE | PRIMEURS

INHOUDSOPGAVE JACHTBOUW NEDERLAND INSIDE 2021 06 Vanquish Yachts scoort in de VS 11 Noviteiten elektrisch varen bij De Stille Boot NIEUWE TECHNOLOGIE 13 Technische innovaties waterstof 13 Hagoort Sails: membraamzeilen zonder Mylar film 06 15 Strenge certificering essentieel bij duikboten U-Boat Worx 16 Webasto: het gevoel van comfort 18 Toonaangevende Nederlandse ontwerpers: Schone lijnen, Made in Holland 18 54 De Voogt Naval Architects, René van der Velden, Willem Nieland, Peter Bosgraaf, Simonis Voogd, Trimm Design, Dick Koopmans jr., Dick Boon/Vripack, Gerard Dijkstra, Mulder Design, Kees van de Stadt, Olivier van Meer, Piet van Oossanen, Guido de Groot, Cor D Rover, André Hoek, Diana Yacht Design, Frank Laupman (Omega Architects), Menno van Dijk (Studio Delta), Theo Werner KORT NIEUWS 25 OctoPower van WhisperPower: plug & play Land & Marine Group: PowerModule en satellietcommunicatie 27 Technautic – Vesper Cortex waarschuwt voor aanvaring ASA: BOS-accu en Victron GlobalLink 29 Delta Watersport: Williams EvoJet 70 meer dan een superjachttender 29 Neptune: ‘Niet bezuinigen op matrassen’ 4 JACHTBOUW NEDERLAND INSIDE 2021

watersport seizoenspecial 2021 €6,95 30 YANMAR biedt steeds breder palet 32 Saffier Yachts: ‘Kwaliteit leveren is de norm’ 38 Goed gevuld orderboek Crown Yachts 40 Harken: Voorsprong door ervaring 43 Linssen Yachts houdt koers vast 48 WhisperPower: Enjoy Green Energy 51 KNRM vernieuwt reddingvloot 54 Raymarine, doorlopende innovatie 56 HISWA te water met nieuw elan 58 Vetus ziet grote toekomst in 48 volt 60 AkzoNobel Yacht Paints: Unieke wetenschap in blik 62 Paul Dijkstra Composites: ‘Wij zouden graag een Imoca 60 bouwen’ NEDERLAND INSIDE 100 PAGINA’S VOL INFO KIJK BINNEN BIJ NEDERLANDSE JACHTBOUWERS ONTWERP | BOUW | UITRUSTING | VOORTSTUWING | INNOVATIE | PRIMEURS 66 Kuiper Verzekeringen: aanbouwverzekering voor nieuwe boot geeft zekerheid 69 Vedette Jachtbouw: van staalplaat naar varend jacht SPECIAL VAN JACHTBOUW NEDERLAND NIEUWS VAN NEDERLANDSE JACHTWERVEN 75 Van den Hoven bouwt Voyager 50 en 80 76 Veel orders Aquanaut Dutch Craftmanship Hutting Yachts: refit Truly Classic 77 Van der Valk bundelt kennis in expeditiejacht 79 Rainbow II: van schoener naar sloep Drie schepen op stapel bij North-Line 80 De dikke orderportefeuille van Heesen Yachts 83 Royal Huisman bouwt grootste sportvisjacht ter wereld Altena Yachting bouwt Doggersbank 66 84 KM Yachts: Bestevaer motorjachten/ expeditiezeiljacht te water 85 Deep Water Yachts breidt Korvet-serie uit 86 Huisfit krijgt award voor refit Vagrant 87 Domani X26 elektrisch ‘Sports Utility Yacht’ 89 Zes orders voor Damarin Jachtbouw Koopmans Kaskobouw levert ‘515’ op 90 De discrete wereld van de superjachtbouw 91 Nieuwe modellen van Aquatec Industries 93 Vri-Jon introduceert Contessa 42 Cabrio Steeler brengt ode aan Charles Bronson WORD OOK ABONNEE! Blijf op de hoogte van de Nederlandse jachtbouw en het nieuws van de (internationale) toeleveranciers. Ontvang nu 6 x 52 pagina’s Jachtbouw Nederland voor € 28,61 (incl. btw en eenmalige 25% korting). Aanmelden kan via www.jachtbouwnederland.nl/actiepagina. Jachtbouw Nederland geeft zijn lezers elke twee maanden actuele en betrouwbare informatie over een fascinerende bedrijfstak, die wereldwijd hoog aangeschreven staat en bruist van de activiteit. Deze speciale uitgave van 100 pagina’s, Jachtbouw Nederland Inside, is gericht op de bootbezitter en watersporter, en biedt een staalkaart van wat ons vaktijdschrift het jaar door te bieden heeft. De omvang van Jachtbouw Nederland is doorgaans 52 pagina’s. De redactie gaat op bezoek bij de bouwers van casco’s, sloepen, tenders, zeiljachten, motorjachten, sportboten en superjachten, die ons een exclusief kijkje achter de schermen bieden. Ontwerpers vertellen over hun inspiratie en geven inzicht in technische details. Toeleveranciers presenteren hun nieuwste producten en technische innovaties: motoren, navigatieapparatuur, verf, uitrusting, etc. In de rubriek Nieuws van Nederlandse jachtwerven vertellen we meer over de orders die onophoudelijk worden geboekt, want het gaat bijzonder goed in de branche! JACHTBOUW NEDERLAND INSIDE 2021 5

DE VETUS MAXWELL 1000W/1200W ANKERLIEREN UIT DE POWER & SAIL-RANGE KUNNEN MET EEN VETUS-CONVERSIEKIT OOK NAADLOOS IN EEN 48V BOORDSYSTEEM WORDEN INGEPAST. COMPLEET PAKKET VOOR ELEKTRISCHE AANDRIJVING Vetus ziet grote toekomst in 48 volt Vetus uit Schiedam heeft alles wat een jachtbouwer of klusser voor een boot nodig heeft. De belangrijke toeleverancier van de jachtbouw, met eigen vestigingen in achttien landen, heeft zijn zinnen gezet op elektrische voortstuwing. Het boordsysteem moet liefst op 48 volt gebracht worden, want daar ziet Vetus een grote toekomst in. De elektrisch aangedreven E-Pod, boegschroeven, elektromotoren en een conversiekit voor ankerlieren voor 48 volt zijn in eigen huis door Vetus ontwikkeld. Vetus mikt met de nieuwe E-Line en E-Pod op zowel nieuwbouw als refit. Boegheim: “In de sloep- en zeilbootmarkt zien we steeds meer vraag ontstaan naar elektrische en hybride aandrijvingen. De botenbouwers gaan steeds meer van hydrauliek af voor boegschroeven, maar ze willen toch de performance houden die daarbij hoort. Met 24 volt werkt het voor een boot tot een meter of twaalf, maar ga je naar de twintig meter-klasse, dan kom je met een boegschroef op 24 volt niet weg. Dan zit je op de limiet of er overheen. Belangrijk is ook dat ons systeem het betaalbaar houdt.” ‘GRENZEN VERKENNEN’ Senior electrical engineer Ferdinand Schmidt, werkzaam bij de R&D-afdeling van Vetus, is nauw betrokken bij de ontwikkeling van de nieuwe 48 voltproducten. “Het is niet zozeer het hogere vermogen”, legt Schmidt uit, “de uitdaging aan boord is om het vermogen op z’n plek te krijgen en met name om de hoge stromen te beperken. Dat kan je eigenlijk alleen maar bereiken door een stap hoger te gaan in voltage. We zijn grenzen aan het verkennen. Momenteel zijn we een boegschroef aan het testen van 21 kilowatt op 48 volt. Dat is met lagere voltages niet te realiseren, want dan heb je het over continustromen van 1.000 Ampère of meer, dat is echt niet haalbaar. De kabels en het schakelmateriaal zijn dan niet meer te betalen.” ‘AGM-ACCU’S VOLDOEN’ Vetus heeft een brede keuze aan accu’s in het leveringsprogramma. Boegheim: “Met AGM-accu’s kunnen we voor de 48 volt systemen het juiste pakket op maat samenstellen. We kunnen ook lithiumion accu’s leveren als dat gewenst is, maar die zijn momenteel nog circa vijf keer zo duur in aanschaf. Met de juiste snelheid kan je met AGM-accu’s ook prima een dag elektrisch varen. Als je bij een refit ons complete elektrische voortstuwingssysteem inbouwt, verschilt dat niet veel met de prijs van een nieuwe complete dieselmotor. Naast de normale productielijnen bij sloepenbouwers, waar we onze Vetus M-Line motoren al vele jaren voor leveren, zien we steeds meer elektrische boten. Net als met de 58 JACHTBOUW NEDERLAND INSIDE 2021 Foto Rens Groenendijk

elektrische auto moet er een gewenning ontstaan, dat was tien jaar geleden nog ondenkbaar en nu rijden steeds meer mensen elektrisch.” De markt voor Vetus scheepsdieselmotoren loopt gewoon door. “In bepaalde landen worden de emissie-eisen steeds strenger, maar de vraag naar diesel is nog steeds groot, met het accent op steeds grotere motoren. Watersporters stappen over van een sloep op een tender, die een andere vorm romp heeft en ook kan planeren. Ze willen harder varen en dan heb je ook meer vermogen nodig.” SLOEPEN EN TENDERS ‘BOOMING’ De verkoop van sloepen en tenders is sinds de coronapandemie ‘booming’. Boegheim: “Wat er in Nederland gebeurt is echt extreem, dat kunnen we beoordelen op basis van de ervaringen in de verkoop bij onze buitenlandse filialen. In Nederland steken mensen massaal het geld dat ze normaal aan de winter- en zomervakantie uitgeven aan een sloep. We doen ons best om de vraag bij te benen en gelukkig doet Vetus heel veel in eigen beheer. Lastig is soms wel dat we voor de aanvoer van onderdelen uit het buitenland te maken hebben met lockdown restricties, waardoor de levering wat langer kan duren. Vetus zag de afzet vorig jaar in april en mei flink dalen door de coronapandemie. “Maar eind mei trok de markt aan”, vertelt Boegheim. “Februari is normaliter voor Vetus een redelijk rustige maand. Maar dit jaar is het de beste maand sinds dertien jaar, dat gaat zelfs onze normale topmaanden in het voorjaar voorbij. Zo leverden we in februari bijna duizend boegschroeven.” Boegheim signaleert ook een verbreding van de watersport, dankzij corona. “Het aantal watersporters neemt na een jarenlange daling weer toe en ook jongeren tonen interesse voor de watersport, een heel positieve ontwikkeling.” www.vetus.com TEKST RENS GROENENDIJK BOW PRO: LANG OP VOLLE KRACHT De vijf Vetus 48 volt Bow Pro-boegschroeven met borstelloze motor zijn verkrijgbaar met een stuwkracht van 30 kgf E-LINE HEEFT CRASHSTOP tot 210 kgf, geschikt voor boten met een lengte van circa 6 tot 22 meter. De tunneldiameters zijn van 110-250 mm, naar gelang het model. Vetus zal later dit jaar de 250 kgf en 320 kgf BowPro in de markt zetten. Geschikt voor een 300 mm tunnel Alle boegschroeven kunnen een zeer lange tijd op volle kracht draaien. Het toerental is traploos instelbaar. Leverbaar met een joystick voor de besturing, maar kan via V-CANbus ook gecombineerd worden met het JC20 besturingssysteem van Yanmar. DE SCHROEF VAN EEN ONDERZEEBOOT Het design van de propeller van de Vetus E-Pod is gebaseerd op de schroef van een onderzeeboot en getest door het Maritime Research Institute Netherlands (Marin). De propeller is omsloten door een tunnel, waardoor volgens Vetus van cavitatie nagenoeg geen sprake is en minder verliezen optreden dan bij een conventionele schroef. Vetus claimt dat met minder vermogen eenzelfde prestatie kan worden behaald als met een conventionele schroef. Daarnaast is een Pod-systeem zeer geluidsarm en compact omdat er geen aparte motor en staartstuk nodig zijn voor de aandrijving. Ingebouwd is een 8 kW permanent magneet elektromotor. De E-Pod werkt met V-CAN en kan dus eenvoudig aan de bestaande CAN-lijn in de boot worden gekoppeld. Extra elektriciteitskabels zijn dan overbodig. De nieuwe E-Line inductie elektromotoren van Vetus werken met het V-CANbus-systeem. De elektromotor is voorzien van een watergekoelde 48 volt controller die het mogelijk maakt met een 24 volt acculader te laden. Met het ‘active motor braking’ systeem kan zonder vertraging van voornaar achteruit worden geschakeld, net als de crashstop bij een dieselmotor. De E-Line serie bestaat uit motoren die 5, 7,5 en 10 kW leveren. Vetus levert alle onderdelen voor de installatie, zoals kabels, koppelingen, lagers, schroef en een op de vaarwens van de klant afgestemd accupakket. DIKKE CATALOGUS Ondanks het digitale tijdperk brengt Vetus om de twee jaar een catalogus uit in maar liefst dertien talen, met alle ruim 6.000 producten die het bedrijf levert. Vetus heeft wereldwijd in een 18-tal landen filialen met eigen personeel, teams van vier tot zes medewerkers, die helpen bij de vertaling van het boekwerk en de interface vormen met de eigen lokale markt. De 415 pagina’s dikke catalogus 2021-2022 is zojuist verschenen. JACHTBOUW NEDERLAND INSIDE 2021 59

BOW PRO SERIE BOEG- EN HEKSCHROEVEN (R)EVOLUTIE IN VAREN • Volledige traploze bediening • Onderhoudsvrije boegschroefmotor • Langere draaitijd, stiller en zuiniger dan conventionele boegschroeven* • Zeer effi ciënt, veilig en eenvoudig te installeren * BOW PRO boegschroeven draaien 10 minuten met maximale stuwkracht, daarna kan de stuwkracht afnemen maar blijft de boegschroef werken. Werkelijke gebruiksduur is afhankelijk van de grootte van het aanwezige accupakket. Bij een lagere stuwkracht dan het maximale is de gebruiksduur aanzienlijk langer. MEER INFO? GA NAAR WWW.VETUS.COM • Bedieningspaneel met lock-functie om de stuwkracht vast te zetten tijdens het aanmeren • Eén-op-één vervanging van conventionele boegschroeven

WORD OOK ABONNEE! Blijf op de hoogte van de Nederlandse jachtbouw en het nieuws van de (internationale) toeleveranciers. Ontvang nu 6 x 52 pagina’s Jachtbouw Nederland voor € 28,61 (incl. btw en eenmalige 25% korting) Aanmelden kan via www.jachtbouwnederland.nl/actiepagina. Jachtbouw Nederland is het vakblad voor professionele bouwers van jachten en pleziervaartuigen, toeleveranciers, watersportbedrijven, vakgerichte opleidingen en -organisaties etc. Gastschrijvers en kennispartners uit de branche onderschrijven met hun bijdrage de onafhankelijke formule van het vakblad. Persberichten, kennisbijdragen, reacties graag richten aan redactie@jachtbouwnederland.nl. Deze worden niet automatisch geplaatst. Jachtbouw Nederland INSIDE is een seizoensspecial gericht op de watersporter en booteigenaar met een extra verspreiding via dealer- en relatienetwerken van deelnemende bedrijven. Het voornemen is om ook in 2022 een special uit te brengen. Voor meer informatie kunt u mailen naar thila@acquimedia.nl. REDACTIE Laurens van Zijp & Rens Groenendijk Hoofdredactie: Henk van der Brugge T 00 31 (0)184 48 10 40 E redactie@jachtbouwnederland.nl www.jachtbouwnederland.nl VORMGEVING Donkervoort Communicatie Art director: Karin van Zanten UITGEVER Jachtbouw Nederland wordt onder licentie uitgegeven en verspreid door AcquiMedia, Henk van der Brugge Amstelwijckweg 15, 3316BB Dordrecht www.acquimedia.nl ADVERTENTIEVERKOOP EN BLADMANAGEMENT AcquiMedia, Thila Mos T 0184 48 10 43 E thila@acquimedia.nl Abonnement € 35,- excl. BTW per jaar AANMELDINGEN & MUTATIES thila@acquimedia.nl MEDIAVORMEN Jachtbouw Nederland verschijnt 6 x per jaar in print en digitaal en biedt met de websites en nieuwsbrieven van digitale (internationale) mediapartners en social media een crossmediaal platform. MEDIAPARTNERS www.jachtbouwactueel.nl en www.dutchyachtbuilding.com Disclaimer: AcquiMedia heeft deze uitgave op de meest zorgvuldige wijze samengesteld. AcquiMedia, (hoofd)redactie en auteurs kunnen echter op geen enkele wijze instaan voor de juistheid of volledigheid van de gegevens. Uitgever, (hoofd)redactie en auteurs aanvaarden dan ook geen enkele aansprakelijkheid voor schade, van welke aard dan ook, die het gevolg is van handelen en/of beslissingen die gebaseerd zijn op de informatie in deze uitgave. Copyright: Het is niet toegestaan om zonder uitdrukkelijke toestemming van de uitgever foto’s of (gedeelten van) teksten uit deze uitgave over te nemen. Ook met toestemming is bronvermelding verplicht. JACHTBOUW NEDERLAND INSIDE 2021 97 COLOFON 6x per jaar het vakblad nu met 25% korting Abonneer en verras een watersportvriend met een gratis special!

1 Online Touch

Index

  1. 1
  2. 2
  3. 3
  4. 4
  5. 5
  6. 6
Home


You need flash player to view this online publication