4

DE VETUS MAXWELL 1000W/1200W ANKERLIEREN UIT DE POWER & SAIL-RANGE KUNNEN MET EEN VETUS-CONVERSIEKIT OOK NAADLOOS IN EEN 48V BOORDSYSTEEM WORDEN INGEPAST. COMPLEET PAKKET VOOR ELEKTRISCHE AANDRIJVING Vetus ziet grote toekomst in 48 volt Vetus uit Schiedam heeft alles wat een jachtbouwer of klusser voor een boot nodig heeft. De belangrijke toeleverancier van de jachtbouw, met eigen vestigingen in achttien landen, heeft zijn zinnen gezet op elektrische voortstuwing. Het boordsysteem moet liefst op 48 volt gebracht worden, want daar ziet Vetus een grote toekomst in. De elektrisch aangedreven E-Pod, boegschroeven, elektromotoren en een conversiekit voor ankerlieren voor 48 volt zijn in eigen huis door Vetus ontwikkeld. Vetus mikt met de nieuwe E-Line en E-Pod op zowel nieuwbouw als refit. Boegheim: “In de sloep- en zeilbootmarkt zien we steeds meer vraag ontstaan naar elektrische en hybride aandrijvingen. De botenbouwers gaan steeds meer van hydrauliek af voor boegschroeven, maar ze willen toch de performance houden die daarbij hoort. Met 24 volt werkt het voor een boot tot een meter of twaalf, maar ga je naar de twintig meter-klasse, dan kom je met een boegschroef op 24 volt niet weg. Dan zit je op de limiet of er overheen. Belangrijk is ook dat ons systeem het betaalbaar houdt.” ‘GRENZEN VERKENNEN’ Senior electrical engineer Ferdinand Schmidt, werkzaam bij de R&D-afdeling van Vetus, is nauw betrokken bij de ontwikkeling van de nieuwe 48 voltproducten. “Het is niet zozeer het hogere vermogen”, legt Schmidt uit, “de uitdaging aan boord is om het vermogen op z’n plek te krijgen en met name om de hoge stromen te beperken. Dat kan je eigenlijk alleen maar bereiken door een stap hoger te gaan in voltage. We zijn grenzen aan het verkennen. Momenteel zijn we een boegschroef aan het testen van 21 kilowatt op 48 volt. Dat is met lagere voltages niet te realiseren, want dan heb je het over continustromen van 1.000 Ampère of meer, dat is echt niet haalbaar. De kabels en het schakelmateriaal zijn dan niet meer te betalen.” ‘AGM-ACCU’S VOLDOEN’ Vetus heeft een brede keuze aan accu’s in het leveringsprogramma. Boegheim: “Met AGM-accu’s kunnen we voor de 48 volt systemen het juiste pakket op maat samenstellen. We kunnen ook lithiumion accu’s leveren als dat gewenst is, maar die zijn momenteel nog circa vijf keer zo duur in aanschaf. Met de juiste snelheid kan je met AGM-accu’s ook prima een dag elektrisch varen. Als je bij een refit ons complete elektrische voortstuwingssysteem inbouwt, verschilt dat niet veel met de prijs van een nieuwe complete dieselmotor. Naast de normale productielijnen bij sloepenbouwers, waar we onze Vetus M-Line motoren al vele jaren voor leveren, zien we steeds meer elektrische boten. Net als met de 58 JACHTBOUW NEDERLAND INSIDE 2021 Foto Rens Groenendijk

5 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication