40

TECHNOLOGIE KLM automatiseerde in 2019 de niveaumeting in tanks met glycol, dat wordt gebruikt om vliegtuigen ijsvrij te maken. Data van druk­ en niveausensoren uitlezen via de cloud Het nieuwe meten Door Adriaan van Hooijdonk Kilometerslange kabels die aangesloten zijn op druk­ en niveau sensoren om inzicht te geven in actuele vloeistofniveaus, zijn volgens de Zwitserse fabrikant Keller tegenwoordig niet meer nodig. Dat heeft alles te maken met de opkomst van het Internet of Things. IoT verwijst naar apparaten, zoals sensoren en zenders, die zijn verbonden met het internet. Hierdoor kunnen ze gegevens naar de cloud sturen en communiceren met elkaar of met computers, zonder dat er mensen aan te pas komen. Martijn Smit, commercieel directeur Keller Nederland, geeft een voorbeeld: “Neem een agrariër met een boerderij met waterputten voor het vee. Vroeger hing er een sensor in de put en werd er een kabel naar de boerderij getrokken om de data uit te kunnen lezen. Wij zetten er een draadloze zender tussen, zodat de agrariër via internet de relevante data kan zien en indien nodig actie kan ondernemen.” Het is volgens hem een kwestie van tijd voor agrariërs het systeem in Nederland gaan toepassen. Inzicht in actuele vloeistofniveaus Het niveaumeetsysteem geeft dus inzicht in actuele vloeistofniveaus. Gebruikers kunnen gegevens draadloos uitlezen en in een database opslaan. Zo bouwen ze een gegevenshistorie op, die een goed statistisch inzicht geeft in verbruik en/of storingen die voorheen onbekend waren. Uiteindelijk kan het 40 WATERFORUM NR 3 leiden tot grote besparingen of het voorkomen van onnodige reparaties en verliezen. KLM heeft goede ervaringen met het systeem van Keller. De luchtvaartmaatschappij automatiseerde hiermee in 2019 de niveaumeting in grote tanks met glycol. Die worden gebruikt om vliegtuigen ijsvrij te maken. Op een centrale locatie op Schiphol staan drie enorme tanks ­ met een inhoud van elk 53.000 liter ­ die zijn aangesloten op vier vulstations. Die verpompen de vloeistof naar de speciale voertuigen die de vliegtuigen ijsvrij maken. Het geautomatiseerde niveaumetingsysteem met alarmering brengt verschillende voordelen met zich mee. Zo kan KLM met één druk op de knop zien hoeveel vloeistof er nog in de tanks zit. Operators kunnen de tanks op een rustig moment bijvullen, zodat KLM niet het risico loopt om op een druk moment zonder te komen zitten. Ook op het gebied van arboveiligheid is een grote winst geboekt. Peilen gebeurde voorheen handmatig. Operators moesten eerst de druk van de tank halen, erop klimmen en met het blote oog kijken hoeveel vloeistof er nog in zat. Vooral in winterse omstandigheden een uitdaging. Dat hoeft nu niet meer. Projecten in Zwitserland en Zuid-Afrika Keller voerde een vergelijkbaar project uit in Zwitserland. Nou ja, vergelijkbaar tot op een bepaalde hoogte: het gaat hier om

41 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication