34

Drones verleden de Koninklijke Marine de Orion-patrouillevliegtuigen onderhield. Ook beschikt het fieldlab over een 2500 m2 grote hangar en een 25 ha grote zogenoemde ‘outdoor flightbox’, waar drones en dronetoepassingen kunnen worden getest. Binnenkort komt er nog meer ruimte, zo’n 1700 m2 , beschikbaar in de oude onderhoudswerkplaats, voor een mix van startups en scale-ups, volwassen bedrijven en kennisinstellingen, waaronder de drone-opleidingen van MBO College Airport, die van Hoofddorp naar Valkenburg verhuizen. Het Rijksvastgoedbedrijf investeert in de revitalisering van de gebouwen. De Vries zorgt voor de komst van dronebedrijven, waarvan de huur weer naar het Rijksvastgoedbedrijf gaat, en de ontwikkeling van het ecosysteem. Bovendien loopt er momenteel een vergunningaanvraag voor een corridor naar zee. Het betekent dat drones in de toekomst bij Unmanned Valley kunnen opstijgen om vervolgens over de provinciale weg, een waterwingebied en het strand naar zee te vliegen, terug te keren en weer te landen. “Het is stugge materie. Hopelijk hebben we volgend jaar de vergunning binnen”, zegt De Vries. Nieuwe EU-regels De snelgroeiende drone-industrie wacht volgens hem verder in spanning op de nieuwe Europese regels voor drones, die in januari 2021 van kracht worden. Bovenaan het verlanglijstje van alle bedrijven: verder vliegen. Nu moet een piloot zijn of haar drone uit veiligheidsredenen binnen het gezichtsveld houden. Dat komt neer op 500 meter. “Veel partijen wachten op het zogeheten ‘beyond visual line of sight’vliegen (BVLOS). Dan komen nieuwe mogelijkheden voor dronetoepassingen in zicht”, licht De Vries toe (zie kader). Ook is het volgens hem belangrijk dat de samenleving meer vertrouwen in de dronetechnologie krijgt. “Drones halen vaak alleen de krantenkoppen als bedreiging voor het luchtverkeer of als pizzabezorgservice. De bedrijven op Unmanned Valley laten zien dat de realiteit anders is en dat de economische en maatschappelijke potentie voor Nederland gigantisch is.” Uit verschillende studies blijkt dat de markt voor drones de komende jaren ongeveer 15 procent groeit, jaar op jaar. Wereldwijd groeit de markt voor drones van 22,5 miljard dollar nu naar 43 miljard over vijf jaar. In Europa verdubbelt de markt van circa vijf naar tien miljard euro de komende vijf jaar. Incorporatie businessmodel De Vries verwacht nog veel meer groei als grote bedrijven, zoals Amazon of Vattenfall, de dronetechnologie in hun businessmodel incorpereren. “Wanneer Vattenfall besluit om geen boten meer naar windmolenparken te sturen voor onderhoud, maar drones inzet, kan het snel gaan. Dat geldt ook als Amazon op een veilige en betrouwbare manier pakjes met drones kan bezorgen”, denkt De Vries. Ook moet er betrouwbare technologie komen die ervoor zorgt dat drones niet met andere luchtruimgebruikers in contact komen. Denk bijvoorbeeld aan geavanceerde software en anti-botssystemen. Het 5G-netwerk biedt hiervoor goede mogelijkheden. Daarnaast is het belangrijk om de conservatieve luchtvaartindustrie mee te krijgen en in haar kielzog de risicomijdende 34 WATERFORUM NR 7 Een drone op de start- en landingsbaan van de voormalige vliegbasis Valkenburg.

35 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication