16

Unieke recycling met fantastisch restproduct In de tussentijd maakt fantastische start met hun nog te bouwen fabriek. Ze starten met de recycling van het restmateriaal dat achterblijft twee losse processen van recyclingprocessen van de auto-industrie. Vanuit worden Het idee is dat deze man-made obsidiaan in wegen gebruikt kan worden, in cement en beton. Team CORE een de op mechanische wijze materialen gescheiden. Wat er achterblijft na de twee rondes, is afval waar tot nu toe niemand iets mee kan. Door een samenwerking met schappen, is de fabriek gegarandeerd twee watervan voldoende slib dat als brandstof kan dienen. Zo is er verbranding en daarmee terugwinning van materialen aan de ene kant en verhitting en versmelting van metalen aan de andere kant. De toepassingen zijn praktisch eindeloos, maar het product is nog te nieuw (feitelijk nog niet bestaand) om alle mogelijke toepassingen nu al voor ogen te hebben. De eerste fabriek voor de ‘simpele’ verwerking van reststromen uit de autorecycling, de tweede fabriek om lithium batterijen te verwerken en een derde fabriek in China of India. Als je één ambitieus plan hebt, kan je er net zo goed meerdere hebben. Het mooie én geruststellende is, dat het geen dromerij is van Dirk en zijn team. Ze zijn hard bezig de ideeën te realiseren en dat is goed voor ons en de wereld. Ze zijn hard bezig de ideeën te realiseren en dat is goed voor ons en de wereld. “Als we willen blijven leven zoals we dat nu doen, met mobiele telefoon, laptop, auto etc., dan móeten we toe naar een volledig circulaire economie, zonder downcycling.” Het restproduct dat wordt achterblijft, vertoont gelijkenissen met obsidiaan; een gesteente dat geproduceerd tijdens een vulkaaneruptie. Door de eigenschappen (opname van CO2, warmte-absorberend, hard en goed te vermengen) hebben bouwbedrijven als NTP interesse. 16

17 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication