Paradox van een efficiënte techneut “Het lastige van ons werk is dat je enerzijds wilt vernieuwen en anderzijds dit zo lang mogelijk wilt uitstellen.” Dit is de paradox van een efficiënte techneut. Je wilt nieuwe technieken toepassen, misschien omdat het gave technieken zijn, maar vooral om straks niet achterop te lopen. Want een inhaalslag is zelden efficiënt. Tegelijk wil je ook oude, goed werkende technieken behouden om het simpele feit dat deze er al zijn en nog prima functioneren. Wat is het kantelpunt en hoe bepaal je die? “Uiteindelijk wil je de best mogelijke reis verzorgen van A naar B en schat je dit iedere keer weer opnieuw in. De toekomst bepaalt of je gelijk had.” De grootste uitdaging is echter voldoende juiste mensen vinden voor zijn team. Dit is overigens een HTM- en sector-breed probleem. “Onze techniek is toch specifieker dan vele denken. Je kan niet iedere engineer of ingenieur zomaar inzetten.” “Ik werk met 40 professionals die allemaal een eigen karakter hebben. Ik wil niemand in een keurslijf stoppen en laat ze daarom vrij in de manier hoe ze zaken oppakken.” Tekort geschikte mensen wordt groter Op dit moment is er een tekort aan technici in de railinfra, zoals in alle technische branches. Dit tekort zal in de nabije toekomt echter nog harder oplopen, zo voorspelt Simon: “ “We kunnen bijvoorbeeld niet om uitbreiding van bestaande rail netwerken heen en lightrail zal hierin een aanjager in worden.” Lightrail zit tussen tram en metro in en is hiermee een ideale manier van vervoer, met name tussen steden. Het is snel, comfortabel, schoon en veilig. Er komen meer mensen, steden groeien aan elkaar en het fileprobleem is niet op te lossen met meer wegen. Het tekort aan de juiste mensen zal daarom hard toenemen. “Ik wil iedereen laten zien dat het heel gaaf werk is en dat HTM een geweldig bedrijf is om voor te werken.” 33
36 Online Touch Home