Om de organisatie effectiever te maken, pakte Liselot in de eerste maanden een ander project op. “We werkten hier nog niet met projectmanagement. Hierdoor waren er meerdere collega’s die heel hard renden om telkens gaten dicht te lopen.” Dit is al 175 jaar goed gegaan, maar met de gewenste groei in haar achterhoofd, was dit niet langer werkbaar. De omslag naar projectmanagement hebben ze nu gemaakt. Opdrachtgevers zijn tevreden, want het levert meer duidelijkheid op en vertragingen zijn nagenoeg verledentijd. “We hebben enorme stappen gemaakt in de voorspelbaarheid qua planning en kosten door projectteams in te richten.” Cultuur van verbetering, veiligheid en inclusiviteit De tweede pijler is noodzakelijk om een gezonde organisatie te bouwen en te behouden. Liselot omschrijft hierin het belang van een cultuur waarin constructief nagedacht wordt over verbetering: “We hebben hierin echt nog wel een ontwikkeling door te maken, maar ontwikkeling is leren en blijvend steeds beter worden. Deze flow krijgen we nu te pakken.” Ze streeft naar een organisatie met meer diversiteit en dit is niet mogelijk zonder dat er met respect omgegaan wordt met elkaars verschillen. Een veilige werkomgeving is belangrijk en hierbij gaat het om fysieke en psychische veiligheid. De werkelijke borging hiervan vindt niet plaats op papier, maar binnen een cultuur die hier gevoelig voor is. Financieel stabiel De Laatste pijler is volgend op successen die gemaakt zijn. Het gaat over de financiële gezondheid van Van Der Loo. Het financiële plaatje raakt makkelijk op de achtergrond bij een organisatie waarin het draait om perfectionisme en er gewerkt wordt met vakidioten (en dit is een positief begrip!). Projectmanagement brengt hierin verandering, want hierin zit budgettering verankerd. Daarnaast heeft Liselot zichzelf tot doel gesteld in twee jaar tijd de omzet met 20% te laten groeien. Deze groeiambitie behaalt ze met haar team door initiatief naar zich toe te trekken. Voorheen waren ze afhankelijk van Van Lent voor hun orders. Externe klanten hadden ze weinig tot niet. “Hierin wil ik verandering brengen. Een verhouding van 70% interne orders en 30% extern lijkt me gezond.” Daarnaast komt dan nog de extra dienstverlening waarbij ze de interieurs ook intimmeren. “We maken hier de mooiste en beste houten jachtinterieurs die er te krijgen zijn. Dit is ons succes en daar moeten we niet aan tornen. De achterliggende organisatie wil ik wel veranderen. Deze zo inrichten dat we nu en in de toekomst een fantastische werkplek kunnen blijven voor fantastische vakmensen.” 48
51 Online Touch Home