36

Tabel 53b: Taalgebruik op het werk in groep 3 in procenten 10 20 30 40 50 60 70 0 het lezen van emails Papiamentu Nederlands Spaans Engels 28,8 37 54,4 35,6 het schrijven van e-mails 27,8 33,3 58,3 27,8 het schrijven van officiële brieven 45,9 50 28,1 het lezen van officiële brieven 32,9 45,7 35,7 22,9 het lezen van handleidingen 34,2 35,6 45,2 2.4.4 Taalbeheersing per groep Er is gekeken naar activiteiten die te maken met het praktische gebruik van het Papiamentu en . het Nederlands. Als deelnemers aangeven één of meerdere activiteiten niet in het Papiamentu te kunnen uitvoeren, wordt dit als een teken van onvoldoende taalbeheersing gezien. Gevraagd is welke van de onderstaande activiteiten de deelnemer kan uitvoeren in het Papiamentu en of ze deze kunnen uitvoeren in het Nederlands. 1. Het lezen van een medicijnvoorschrift 2. Het schrijven van een sollicitatiebrief 3. Voorlezen van kinderen 4. Boeken lezen 5. Officiële brieven lezen 6. Handleidingen lezen 7. Boekingen doen op internet 8. Belastingaangifte doen 9. Ondertiteling lezen bij televisieprogramma's Voor leesvaardigheden en schrijfvaardigheden is gebruik gemaakt van can-do-statements die zijn afgeleid van de niveaus die de OESO hanteert in onderzoek naar taalvaardigheden Voor leesvaardigheid zijn de volgende can-do-statements gebruikt: 1. Ik kan eenvoudige zinnen in het Papiamentu/Nederlands begrijpen. 2. Ik kan korte eenvoudige teksten in het Papiamentu/Nederlands lezen. 3. Ik kan specifieke informatie in alledaagse tekst in het Papiamentu/Nederlands vinden. 4. Ik kan korte, eenvoudige brieven in het Papiamentu/Nederlands begrijpen CPS Onderwijsontwikkeling en advies 35

37 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication