37

5. Ik kan teksten in het Papiamentu/Nederlands begrijpen die bestaan uit alledaagse of aan mijn werk gerelateerde woorden. 6. Ik kan de beschrijving van gebeurtenissen, gevoelens en wensen in het Papiamentu/Nederlands in brieven begrijpen. 7. Ik kan artikelen en verslagen in het Papiamentu/Nederlands lezen die betrekking hebben op eigentijdse problemen. 8. Ik kan eigentijdse literaire proza in het Papiamentu/Nederlands begrijpen. Voor schrijfvaardigheid zijn de volgende can-do-statements gebruikt: 1. Ik kan korte, eenvoudige teksten in het Papiamentu/Nederlands schrijven. 2. Ik kan op formulieren in het Papiamentu/Nederlands persoonlijke details invullen. 3. Ik kan korte, eenvoudige notities en boodschappen in het Papiamentu/Nederlands schrijven. 4. Ik kan een eenvoudige brief in het Papiamentu/Nederlands schrijven. Groep 1: Geboren op Bonaire Als gekeken wordt naar de negen praktische toepassingen, dan zijn er tekenen van laaggeletterdheid bij gemiddeld 17,7% van de deelnemers in groep 1. Dat wil zeggen dat 17,7% van de deelnemers bij één of meerdere uitspraken aangeeft dit niet te kunnen. Een relatief hoog percentage deelnemers (30,8%) geeft aan geen belastingaangifte te kunnen doen in het Papiamentu. Dit percentage is niet meegenomen, omdat er misschien andere vaardigheden een rol spelen. Als het om de negen praktische toepassingen gaat , dan is de taalbeheersing in het Nederlands . iets lager dan in het Papiamentu. Gemiddeld 18,5% geeft bij één of meer activiteiten aan dat ze deze niet kunnen uitvoeren in het Nederlands. Tabel 54a: Praktische taalvaardigheden Nederlands per opleidingsniveau in groep 1 10 15 20 25 30 35 40 45 0 5 Het lezen van een medicijnv oorschri$ Laag Middelbaar Hoog totaal 14,2 4,1 0 9,4 Het schrijven van een sollicita= ebrief 25,2 13,3 3,9 19 Voorleze n van kinderen 15 2 0 9,4 Boeken lezen 6,7 0 0 2,9 Officiële brieven lezen 10,7 3,1 2 7,5 Handleidi ngenleze n 13,5 2 3,9 9,1 Boekinge n doen op internet 14,6 3,1 3,9 9,9 Belas=ng aangi$e doen 41,9 18,4 7,8 30,8 Onder=te ling lezen bij televisiep rogramm a's 14,5 4,2 0 9,7 CPS Onderwijsontwikkeling en advies 36

38 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication