2

Over de Het verhaal veranderen Een paar dagen geleden was de fi nale van een schoonheidswedstrijd in Oeganda. Die wedstrijd steunen wij al jaren. Dat roept vaak vragen op. Want wat heeft een Miss en Mister-verkiezing nou te maken met aidsbestrijding? Veel, kan ik je vertellen. Deze specifi eke schoonheidswedstrijd is namelijk speciaal voor jongeren met hiv, en heeft als doel de vooroordelen te verminderen waarmee zij dagelijks worden geconfronteerd. Bij het evenement hoort een grote, landelijke anti-stigma campagne. Deze campagne zorgt ervoor dat jongeren met hiv meer zelfvertrouwen krijgen. Niet alleen degenen die meedoen, maar ook de jongeren met hiv die het zien in het nieuws en op social media. In Oeganda krijgen zij veel te maken met vervelende reacties uit hun omgeving, maar deze schoonheidswedstrijd verandert dit verhaal; gewoon door te laten zien hoe jonge mensen met hiv net zo normaal zijn als ieder ander. Het is het uitgangspunt van Aidsfonds om lokale gemeenschappen te betrekken bij onze projecten. Zij weten het beste wat er nodig is, en wij geloven in de kracht van de mensen waar het bij de aidsbestrijding om gaat: mensen met hiv. Voor mij is dit een perfect voor2 Red ribbon beeld van de mooie dingen die dat kan brengen. Deze wedstrijd is geheel bedacht en ontwikkeld door het Oegandese netwerk van jongeren met hiv. En het is een geweldig evenement, dat niet alleen veel betekent voor de jongeren, maar ook behoorlijke mediaaandacht en publiciteit genereert. Dankzij hun eigen idee zijn de jongeren met hiv in Oeganda nu zóveel zichtbaarder. Ze zitten nu zelfs aan tafel bij beleidsmakers, om zich uit te spreken namens hun leeftijdsgenoten. Hierdoor hebben ze invloed op de hiv-aanpak in hun land. Maar de jongeren zijn nog niet klaar, want ze willen uitbreiden tot buiten de grenzen van Oeganda. En dat is precies waarom wij graag innovatieve benaderingen zoals deze ondersteunen. The show must go on! Leon Essink, projectmedewerker Aidsfonds schoonheidswedstrijd De Miss en Mister-verkiezing is opgezet in 2014, nadat een meisje vanwege haar hiv-status was afgewezen voor een ‘reguliere’ schoonheidswedstrijd. De wedstrijd gaat niet over uiterlijk, maar over het trainen van jonge mensen met hiv om zich uit te spreken en rolmodel te worden voor anderen. De bedoeling is om hiv bespreekbaar te maken. De jongeren volgen tijdens de voorrondes ook workshops en bootcamps om ze weerbaarder te maken tegen de discriminatie en vooroordelen die ze dagelijks ondervinden. 171 deelnemers 2626 mannen- en 724 vrouwencondooms uitgedeeld 2.000.000 jongeren zagen de campagne op sociale media (Wedstrijd 2020) FOTOGRAFIE: UNYPA

3 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication